Ryanair og globaliseringen

Tidligere pilot: "Jeg har set en hel del i min tid og ved, hvor meget der kan ske, så man vil aldrig se mig i et Ryanair fly, jeg tør simpelthen ikke."

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når en branche kommer under pres med hensyn til løn og arbejds vilkår, bliver det næsten altid i medierne omtalt som den uundgåelige globalisering, og det er der jo ikke noget at gøre ved. Det sjove ved globalisering er, at det altid er den ringeste fællesnævner, som danner grundlag for vilkårene.

I Ryanair er det især de kreative ansættelsesforhold for de flyvende, som falder i øjnene. Du bliver bedt om at oprette et enmandsfirma et eller andet sted, og skal så selv afholde alle udgifter med hensyn til omskoling, uniform og udestationeringer. Du får kun løn for de timer, du flyver og ingenting under sygdom og ferier og heller ikke feriepenge. Desuden kan din kontrakt opsiges med dags varsel.

Før jeg blev pensioneret har jeg haft over 35 år som aktiv pilot i den branche, og jeg har prøvet alt fra de mindste selskaber (og fly) til de større (SAS). Vilkårene i de helt små selskaber dengang var også specielle. I mit første job som pilot og flyveinstruktør først i 70’erne, fik jeg besked på at komme med en regning hver måned, så fik jeg løn for de antal timer, som jeg havde fløjet. Det gik dog kun i kort tid, så blev det kendt ugyldigt af skattemyndighederne, da det var et »lønmodtagerlignende« forhold, så firmaet fik besked på at trække a-skat. Derfor kan jeg ikke forstå, at det kan foregå i dag, men reglerne er måske lavet om.

Da jeg som sagt selv kender branchen nedefra og op, må jeg også advare om den sikkerhedsmæssige risiko, som er forbundet med, at du ikke får løn under sygdom. Er du i forvejen dårligt lønnet, så er chanchen for, at du går på arbejde alligevel, meget stor. »Jamen, sikkerheden er jo så stor inden for luftfart, og dem der sidder derude foran, vil jo også gerne hjem, og du skal jo sige fra, hvis du er syg«, vil mange sige, men piloter og kabinepersonale er også mennesker og kan blivet presset ligesom andre. Jeg har set en hel del i min tid og ved, hvor meget der kan ske, så man vil aldrig se mig i et Ryanair fly, jeg tør simpelthen ikke.

Men hvis folk nu er så glade for globalisering og billige flybilletter, hvorfor så ikke overføre det til alle andre brancher såvel private som offentlige. Lad alle oprette et selskab i udlandet (helst med lav skat) og kun få løn, når du aktuelt er på arbejde, og du skal selvfølgelig også matche de billigste globale lønninger. Hvad med en kirurg der står bøjet over dig med røde øjne og feber, fordi han ikke har meldt sig syg, det skal nok blive sjovt.