Finanssektoren spiller en afgørende rolle i den grønne og bæredygtige omstilling, men betydningen af det sociale aspekt (S) i ESG undervurderes i Danmark.
Bæredygtig finansiering, der inddrager miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige overvejelser, er nøglen til at skabe langsigtede og bæredygtige økonomiske aktiviteter.
Det indebærer ikke kun støtte til overgangen til bæredygtige økonomiske aktiviteter og reduktion af miljøpåvirkninger, men også identifikation og afbødning af ESG-relaterede risici, der kan påvirke det finansielle system.
I Danmark har finanssektoren taget skridt mod bæredygtig finansiering ved at opgøre investeringers CO2-aftryk og udarbejde planer for at reducere klimaaftrykket, hvilket er meget positivt. Nu skal vi sørge for, at det sociale samfundsansvar også er med, da vi kan se i Finklusiv, der bygger bro mellem bankløse virksomhedsejere og banker, at risiciene ved finansiel eksklusion undervurderes. Finansiel eksklusion opstår, når enkeltpersoner eller grupper ikke har adgang til vigtige finansielle tjenester på grund af lav indkomst, begrænset adgang eller mangel på viden.
Dette fører til store økonomiske ulemper. Initiativer til finansiel inklusion sigter mod at mindske disse forskelle og fremme lige adgang til finansielle tjenester for alle.
En særlig udfordring i Danmark er adgangen til erhvervskonti. Hver tiende selvstændige har oplevet udfordringer med at få en erhvervskonto i banken, og efter de selvstændiges opfattelse er dette primært fordi bankerne ikke ser dem som attraktive kunder. Og der har de selvstændige ret - de tunge administrative byrder ved anti-hvidvask-procedurer er en af årsagerne til, at banker undgår risikable kunder i kundeporteføljen.
Vores erfaring er, at de afviste virksomhedsejere står overfor et svært valg, når deres ansøgning om en erhvervskonto systematisk afvises af banker. De bliver tvunget til at vælge mellem at opgive deres selvstændighedsdrømme eller søge alternative løsninger. Dermed falder de ind i den grå økonomi, og sandsynligheden for at de begår bogføringsfejl eller bliver udsat for svindel bliver større. De oplever også, at de betragtes med meget mere mistillid både fra kunder og forretningspartnere.
Marie B. Olafsdottir, stifter, Finclusiv



