Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Regeringens mangel på grønne visioner

Ninna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester, København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

En tre etager høj plakat med den konservative formand Søren Pape Poulsen hænger ved H.C. Andersens Boulevard.

Ud mod de lange rækker af osende og forurenende biler, der suser forbi, opfordrer han hele Danmark til at samles om en grønnere fremtid. Desværre lader det til, at det er op til resten af Danmark at skabe den grønne fremtid, da de Konservative sammen med Venstre og Liberal Alliance gang på gang udviser en total mangel på grønne visioner.

Senest med lovforslaget, der skal skærpe kravene til miljøzoner. Det lød godt, men efter en høringsperiode, hvor ingen hørte efter, ser vi nu et uambitiøst og tamt lovforslag. Det er beskæmmende, når 550 mennesker hvert år dør for tidligt på grund af luftforurening i København alene. Dog anslår forskere, at det tal kan være dobbelt så højt, da man ikke medregner de helt små partikler, som udøver den største skade på lungerne.

Lovforslaget giver ikke mulighed for at sætte krav til personbiler, selvom de står for ca. halvdelen af det skadelige kvælstofdioxidudslip i København. Man ignorerer altså halvdelen af problemet på trods af, at Københavns Kommune netop gjorde regeringen opmærksom på dette. Derudover lægger lovforslaget op til, at man i alle landets byer skal bruge den samme model til oprettelse af miljøzoner. Det giver ikke nogen mening, da de enkelte byer kan have vidt forskellige behov alt efter den lokale trafik.

Man burde i stedet se til Sverige, hvor kommunerne kan vælge mellem tre forskellige modeller, der passer til de forskellige kommuners miljøudfordringer. Den svenske model har vist sig at være effektiv, især fordi man har givet kommunerne lov til at indføre nulemissionszoner. I Stockholm betyder det, at man allerede fra 2020 kan indføre et område, hvor kun el-, brint- og gaskøretøjer må køre.

Herhjemme står vi tilbage med Venstre, Konservative og Liberal Alliance. Og det er jo næsten komisk, hvis ikke det var så alvorligt, men plakaten når nok at blive sodet til, inden regeringen når at komme med nogle reelle grønne forslag. Ninna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester, København