Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Pilotstrejke: Det er nemt at blive forarget, men sværere at forstå

Foto: Pedersen, Terje

Det er desværre tydeligt, at kendskab til det,, man udtaler sig om, ikke længere er nødvendigt. Først og fremmest kalder Peter Nedergaard i Groft sagt i Berlingske på en privatisering af SAS. SAS er børsnoteret på den svenske børs, og er dermed allerede en privat virksomhed. Den danske stat ejer en procentdel af aktierne i virksomheden, og det skal stå dem frit for at sælge disse.

Dernæst bliver SAS-piloterne kaldt overlønnet, og det i henhold til en markedsløn for piloter. Det ville være dejligt at se noget dokumentation for disse påstande? Dansk Pilot Forening fortæller, at SAS' lønniveau er under markedsvilkår, hvilket SAS ikke har afvist. Dermed må det antages, at der sammenlignet med andre selskaber er et lønspring for dele af pilotkorpset.

Hypotesen om, at SAS-piloterne er overlønnet, fordi de ikke skifter job, lugter langt væk af mangel på kendskab til branchen. Stort set alle selskaber i Europa baserer deres løn ud fra en anciennitetsliste. Derfor vil en SAS-pilot med ti år i firmaet, og måske 15 års erfaring som pilot, skulle starte fra bunden i et andet selskab. Det kan betyde et løntab på mange tusinde kroner om måneden. Samme liste ligger til grund for kaptajnsudnævnelser, og derfor vælger personer i branchen ofte tidligt det firma, som de vil være i og bliver der resten af karrieren.

For så vidt angår antallet af ansøgere, kan vi måske lige holde det sammen med, at SAS har fjernet timekravet, og at der er en anslået 15 pct. arbejdsløshed blandt piloter i Europa. Derudover er SAS attraktiv på grund af sine baser i de skandinaviske lande, idet mange unge piloter starter karrieren ude og gerne vil hjem.

Flyvebranchen minder på mange punkter ikke om det almindelige erhvervsliv. Det ville klæde skribenter ikke at udtale sig om ting, når de ikke har sat sig ind i stoffet.
Det er nemt at blive forarget, men sværere at forstå! Anders Meilby, København N