Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Overvismanden og Mærsks overskud

Hvis man vender tilbage til den sædvanlige danske skat for rederier som Mærsk, vil det på længere sigt gå ligesom det er sket for SAS, mener Christian Kjellerup Hansen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu foreslår en vismand, at danske rederiers særlige skattesystem afskaffes. Visdommen rækker åbenbart ikke ud over Danmarks grænser.

Langt størstedelen af den internationale handelsflåde er registreret i enten Liberia, Panama, Cypern eller andre steder med en særlig lav tonnageafgift. Det gælder for eksempel alle de store olieselskabers tankskibe. Hvorfor er den danske handelsflåde så enorm stor i forhold til for eksempel Tyskland eller andre europæiske lande? Fordi der har rederierne flaget ud for at kunne konkurrere. Hvis man vender tilbage til den sædvanlige danske skat, vil det på længere sigt gå, ligesom det er sket for SAS. Man kan ikke konkurrere internationalt, når ens faste udgifter er verdens højeste.

Christian Kjellerup Hansen, Frederiksværk

Underrepræsenteret på tinge

Nikoline Prehn vil i Folketinget som 20-årig, og det er der så mange holdninger til. Hun siger selv, at den gruppe, hun er en del af, er underrepræsenteret. Men er det nu også rigtigt? Ja, der er ikke mange 20-årige på tinge, så hvis vi ser alene på alder, har hun ret. Der er sikkert også underskud af kvinder. Men der er ikke underskud af socialdemokratiske back-benchere, og de har traditionelt præcis ingen indflydelse i partiet.

Det spørgsmål, Nikoline bør stille sig selv, og svare os andre, det er: Hvad vil hun bruge pladsen til? Hvordan kan hun ændre en tøddel for de unge, når hun er folketingsmedlem? For hvis hun bare sidder og hygger sig på en løn i den absolutte top, mens hun plejer sit netværk og venter på at blive gammel nok til at få indflydelse på politikken, så er det altså ikke »de unge«, hun repræsenterer, men det nye aristokrati: Dem, der lever fedt på andres arbejde, fordi de er født af en magthaver.

Så kære Nikoline Prehn, hvis du vil have vores respekt, så meld ud, hvad du vil bruge magten til, meld ud, hvordan det kan ske og træk dig fra Folketinget efter en enkelt valgperiode. For derefter er du ikke længere »ung«, men »voksen«, og dem er der rigeligt af. Livet er langt, du kan altid komme tilbage, og hvis det skulle ske, kan det være, at du en dag sidder som 44-årig regeringsleder og husker at inddrage de unge (og minkavlerne) i dine beslutninger, inden du moser din vilje ud over folket. Så vil du rent faktisk være en del af en gruppe, der i dag er underrepræsenteret.

Hans Jørgen Pedersen, Skovlunde

EU-tilskud

Der er ikke en dag, hvor der ikke nævnes forskellige tilskud, som danske organisationer har modtaget fra EU. Men skal vi ikke se på realiteterne?

Danmark opkræver hvert år milliarder i skatter, som sendes til EU. EU ansætter derefter dygtige og meget dyre eksperter for at forvalte disse milliarder. Herefter opstiller de rigide regler for tilskud til Danmark og de andre lande.

I Danmark ansætter regeringen, kommuner, regioner og private andre dygtige eksperter og dyre eksperter, som dernæst skal skrive flotte bønskrifter til EU, bønskrifter, som derpå måske kan udløse tilskud. Hvis tilskuddet er modtaget, så skal andre dygtige eksperter kontrollere og dokumentere, at pengene er brugt korrekt.

Kunne vi ikke få mere værdi af skatterne, hvis vi droppede EUs mediecirkus, hvor et mylder af spindoktorer forsøger at få kontakt med embedsmænd og folkevalgte?

Morten Dreyer, formand for DF i Dragør

Overvismand skuffer

Det er lidt overraskende at erfare, at vores ellers så vise overvismand ønsker at rulle tonnagebeskatningen tilbage. Overvismanden har normalt fødderne solidt plantet i fornuftig og videnskabelig økonomisk muld. Fuld respekt for det.

Men nu skal tonnageskatten ofres på den socialdemokratiske misundelses alter, forklædt som ulighed i virksomhedernes skattebetalinger.

Tonnagebeskatningen har i mere end 20 år sikret lige vilkår for skibsbåret transport og logistik. Ikke mindst til gavn for danske skatteplagede transportvirksomheder.

Hvor ville Mærsk være i dag, hvis tonnagebeskatningen ikke var indført? Måske et mindre fragtselskab med base i Panama, Cayman Islands, eller Singapore.

Hvor ville det danske samfund være i dag uden store danske fondsejede virksomheder, som blandt andet Mærsk og Novo, der insisterer på at have hovedkontor og skattebetalende base i Danmark?

Det, der er tilbage af overvismandens kritik, er alene en dybereliggende socialdemokratisk misundelse på de virksomheder, der gør det godt, med højere skatter for øje. Kendsgerningen er bare, at Mærsk ikke ville være, hvor de er i dag uden tonnagebeskatningen.

Kære overvismand, jeg synes ikke, at Mærsk Singapore lyder særlig rart, og jeg tror, at det danske samfund er bedst stillet ved et Mærsk med hovedkontor på Esplanaden.

Ib Mogensen, Hørsholm