Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Overfyldte tog, hyppige forsinkelser og manglende toiletter: DSBs service er rystende ringe

DSBs service er rystende ringe, mener en læser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Hvorfor kører DSB tog i udlandet?

Fuldstændig overfyldte tog, forvirrede udenlandske rejsende, hyppige forsinkelser – og for rigtig mange rejsende en ualmindelig dårlig oplevelse, der vil få mange til for lang tid fremover at opgive tanken om toget som alternativ til fly og bil. Det er ikke en ond drøm, men realiteten på DSB’s IC-tog til Hamborg.

For nylig meddelte DSB, at man ville opgive togfærgen over Østersøen og fremover sende alle sjællandske rejsende via Fredericia-Flensborg for at kunne yde de rejsende en bedre service. Hertil kan man kun sige, at det ikke borger for meget.

Som regelmæssigt rejsende Fredericia-Hamborg kan jeg konstatere, at servicen alt for ofte er rystende ringe. Togsæt bliver taget ud uden varsel, efter at pladserne er solgt, således at det eller de tilbageværende togsæt bliver fuldstændig overfyldt af stående rejsende med bagage alle vegne (senest oplevet 28. og 30. december 2019) – ofte med total tilsidesættelse af sikkerhedsreglerne om passage i toget.

Andre oplevelser er tilbagevendende forsinkelser, utilstrækkelig information til publikum eller slet ingen information – og som et særligt lavpunkt et helt tog uden virksomme toiletter, hvor der måtte gøres ekstraordinært ophold undervejs for toiletbesøg.

Hvis man tror, at det hjælper at rejse på 1. klasse, må man tro om. Der er lige så overfyldt, idet mange udlændinge fejlagtigt tror, at der er væsentlige fordele forbundet hermed. Det er ikke tilfældet, da der ikke er nogen form for servering syd for grænsen – kun det sædvanlige nordfor, hvis man er heldig.

Fremover vil jeg selv benytte Deutsche Bahns udmærkede regionaltog fra Flensborg. Det er blot ærgerligt, at det er besværliggjort af, at der ikke findes rejsekortterminaler på Flensborg Station, så man nemt kan slutte eller begynde den danske del af rejsen der.

Forholdene lader sig selvfølgelig ikke uden videre ændre, før der tilvejebringes mere og bedre togmateriel til DSB, men de internationale tog må prioriteres. Meget ville kunne opnås ved at undlade at sælge billetter til togsæt, der ikke er nogenlunde sikkerhed for at have til rådighed, ved forbedret instruktion af det hårdtarbejdende danske og tyske togpersonale samt ved opstilling af rejsekortterminaler på Flensborg Station. De nuværende forhold er utålelige og skader jernbanen som transportform. Hvis forbedringer ikke er muligt, ville det være bedre, at DSB helt opgav ruterne til Hamborg, frem for at lade som om, man kan yde en ordentlig service på dem. Blot der i det mindste kom bedre og mere stabile forbindelser til Flensborg, ville meget være vundet. Torben Sørensen, Herning

Vis, at I er værdige

I november dukkede sagen om de midlertidigt bortviste elever fra CBS op igen i en artikel, hvor nogle af de bortviste påberåbte sig offerrollen. De luftede deres frustration over den straf, der var overgået dem. De havde en opfattelse af, at den fest, der var årsag til hele balladen, var privat, hvorfor CBS bare skulle blande sig udenom. Argumentationen var på et niveau, der absolut burde diskvalificere dem til at studere på CBS, og deres handlinger på et niveau, der var uværdige for kommende ledere på topniveau.

30. december var der så et læserbrev i denne avis med overskriften »Hvad blev der af folks humoristiske sans«, der gav udtryk for, at hele sagen bare skulle opfattes som en joke.

CBS er »rugekasse« for fremtidens ledere på højt niveau, CBS skal udstyre disse med et værdisæt, som vil komme til at påvirke mange mennesker og vort lands fremtid. Når de studerende så ikke har forstået, at handlinger har konsekvenser, som her et brud på regler, som var dem bekendt, så må der anskuelighedsundervisning til. Rektors afgørelse er et resultat af manglende dømmekraft fra elevernes side, og at nedgøre det til, at rektor mangler humoristisk sans, er mangel for sans for proportioner.

Kære »midlertidigt bortviste«, nu har I på den hårde måde lært, hvad handling og konsekvens betyder. Kom tilbage til CBS, når jeres »karantæne« udløber og vis, at I er værdige til at gå på eliteskolen. En kommende topleder står ved sine handlinger, gode såvel som dårlige, og kommer igen. Bjørn Klausen, Espergærde

Merkeligt

Samtidig med, at forbundskansler Angela Merkel nytårsaften sagde pæne ord om, hvad Tyskland vil gøre for klimaet (se Berlingske 1. januar), lukkede den 1.400 MW store reaktor Philippsburg 2 nord for Karlsruhe efter 35 års drift. Den kunne have kørt 25 år endnu. Hermed har EUs mægtigste dame siden 2011 lukket for lav-CO2 produktion svarende til over to gange Danmarks årlige elforbrug. Hun har ført De Grønnes politik for at bevare magten. Mon ikke der kommer en regning? Bertel Lohmann Andersen, Lyngby