Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Opråb til danske og svenske politikere: Læg Norwegian og SAS sammen

Red Norwegian Air, lyder det fra en læser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lefteris Karagiannopoulos

Allerførst en personlig historie: Jeg fløj til Marokko 12. marts på et tidspunkt, da den danske regering betragtede Marokko som et ikke-problematisk rejsemål. Faktisk var der i Marokko kun tre coronavirustilfælde (iflg. offentlige tal) kontra flere end 400 i Danmark.

Men så gik hele verden af lave. Først besluttede Marokko sig til (ligesom mange andre lande) at lukke grænserne for indrejsende folk. Og så, af årsager som er umulige at forstå, besluttede Marokko sig også til at lukke grænserne for folk, som ønskede at rejse ud af landet. Altså, jeg var fanget i Marokko, på ubestemt tid.

Jeg meldte mig til Udenrigsministeriets »Danskerliste«, en liste som skulle give Udenrigsministeriet mulighed for at hjælpe danskere i udlandet. Men jeg fik aldrig nogen brugbar hjælp ad denne vej.

Heldigvis blev jeg reddet – af Norwegian, som tilvejebragte nogle »rescue flights« med en modstræbende godkendelse (inkl. irriterende udsættelser) fra den marokkanske regering. I bakspejlet var det en interessant oplevelse at være blandt flere tusinde mennesker fastklemt i en afgangshal i fire timer. På daværende tidspunkt var det en ubehagelig oplevelse.

Min pointe er, at Norwegian reddede mig på et afgørende tidspunkt. Og nu vil jeg gerne foreslå, at Danmark og Sverige redder Norwegian.

Tiden er inde til, at danske og svenske politikere forsøger at tænke som forretningsfolk, og ikke som politikere, hvis det er muligt. Luftfartssektoren vil blive hærget i længere tid på grund af den nuværende situation, og der går måske flere år, før den vender tilbage til sin nuværende størrelse. Og der er knap nok plads til ét skandinavisk flyselskab, for slet ikke at tale om to.

Altså, der skal stærke midler til. Fremtving en sammenlægning af Norwegian og SAS, med Norwegian som dominerende og fortsættende selskab. Tiden er ikke inde til en smålig, nationalistisk tankegang på skatteydernes bekostning. Rennie Petersen, Lyngby