Nyskabelse i amerikanske præsidentkampagner

»Selv om Trump kan have forskellige pointer fx i forhold til Europas NATO-bidrag og Kinas opførsel i verden, er hans selvoptagne og uværdige opførsel altødelæggende for et konstruktivt og velfungerende præsidentembede.« TOM BRENNER

Jeg har de seneste tre år fulgt bekymret med i amerikansk politik, som i Trumps regeringstid - efter min mening - har udviklet sig i en meget trist og farlig retning både i og uden for USA.

Selv om Trump kan have forskellige pointer fx i forhold til Europas NATO-bidrag og Kinas opførsel i verden, er hans selvoptagne og uværdige opførsel altødelæggende for et konstruktivt og velfungerende præsidentembede. Derfor må man håbe, at der vil kunne findes en stærk modkandidat til præsidentvalget i 2020, som kan genoprette en bedre verdensorden. Normalt vil en nyvalgt præsident forvente succes og genvalg.

Desværre er de mest oplagte kandidater - Michael Bloomberg og Joe Biden - temmelig gamle og vil være over 80, når de evt. skulle genvælges. Og det er uholdbart at satse på en så gammel præsident i spidsen for verdens største supermagt.

Derfor er det mit nytårsønske for 2020, at fx Michael Bloomberg åbent annoncerer, at han kun ville være præsident i en fire-årig periode for derefter at blive efterfulgt af sin vicepræsident. Denne vicepræsident kunne så fx være Pete Buttigieg eller Amy Klobuchar, som i løbet af fire år kunne opbygge den erfaring og anerkendelse i offentligheden, som ville facilitere deres valg.

Det ville være en nyskabelse i amerikanske præsidentkampagner, at man gennemførte et partnerskab i valgkampen, hvor man reelt stemte om en 8-12-års pakke, hvor de to partnere kunne understøtte hinanden med en alders/generationsmæssig dækning, der vil være unik i forhold til modkandidaterne. De vil kunne dække et større geografisk område med deres valgmøder. Og samtidig vil de øge troværdigheden ved at lade medkandidaten fremføre de kompetencer, man mener at besidde - frem for hele tiden selv at skulle fremhæve sine egne fortræffeligheder.

Det vil naturligvis kræve en stram koordinering af partnerskabet, så de ikke kommer til at modsige hinanden. Amerikanske valgkampagner har det jo med at fokusere mere på modstandernes fejl end på egne løsninger. Men det ideelle partnerskab kendetegnes ved, at man er i stand til at slå tilbage med dobbelt styrke. Peter Bøgelund, Dragør