Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Nu vil jeg ikke længere omtales som »hvid«

»Vi bruger for tiden vældig meget energi på, hvem der er krænket, hvem der udsættes for racisme, og i det hele taget hvor meget vi som etniske danskere har at skamme os over og iøvrigt skal undskylde på vores forfædres vegne,« skriver Fillippa Gottlieb. Her ses den malingoverhældte statue af Hans Egede i Nuuk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Hans Peter Kleemann/Reuters/Ritzau Scanpix

Her i sommertiden, hvor der ikke er specielt mange relevante emner at debattere, bruges der vældig meget energi på, hvem der er krænket, hvem der udsættes for racisme, og i det hele taget hvor meget vi som etniske danskere har at skamme os over, og iøvrigt skal undskylde på vores forfædres vegne.

I den forbindelse har jeg et ønske om ikke længere at blive betegnet som »hvid« – det er ikke en farve, jeg bryder mig om, eller iøvrigt mener passer til min hudfarve. Jeg har spanske aner langt tilbage i tiden, så min hud er ikke hvid.

Derudover ønsker jeg mig også, at jeg i debatten om krænkelser og racisme kan få fokus på, at jeg som kvinde ofte oplever at blive kaldt »luder« af yngre mænd med mørk hudfarve. Jeg bliver kaldt »luder«, fordi jeg tillader mig at leve som en gennemsnitlig etnisk dansk kvinde, dvs. jeg er ikke tildækket i det offentlige rum. Derfor mener en del af befolkningen i dele af københavn, at det er OK at kalde mig »luder«. Er det ikke racisme og en krænkelse? Hvordan kommer det med i debatten? »All lives matter«.

Fillippa Gottlieb, Allerød

Med hjælp fra gartneren

Så blev der igen stjålet to bænke på Bispebjerg Kirkegård. Det er dyre bænke, og forvaltningen har nok ikke råd til at erstatte dem.

Det er et stort problem for mange ældre og mange dårligt gående, at de nu ikke har et sted, hvor de kan sætte sig og få et hvil.

Hvis forvaltningen tænkte kreativt, kunne de sikkert få en af de dygtige kirkegårdsgartnere til, mod et lille vederlag, at fremstille et par bænke af de mange former for affaldstræ, der altid vil forekomme på en kirkegård eller i en park. Det kunne sikkert blive en smuk løsning og en løsning, der i den grad er klimavenlig. At den så samtidig vil løse et problem for mange, er vel ikke så ringe endda.

Ingrid Slott, København

Demokrati eller hva’?

Nu har vi til hudløshed hørt om diverse navne og ord, der krænker små og store grupper af mennesker her og der, men hvad med om vi fik ordene demokrati, ytringsfrihed og ikke mindst helt almindelig god opførsel på de sociale medier op på bordet igen? Et eksempel: Tina J. Wilstrup, ejer af Frederiksberg Chokolade, har en holdning til en is med et navn, og straks bliver hun overfuset med diverse gloser som »nazisvin«, »fede ko« m.m., som intet har at gøre med hendes mening om den is med et navn! Kom dog med en god og saglig begrundelse for, hvorfor du ikke er enig, i stedet for at hive de værste gloser op af underhylerne, som intet har med sagen at gøre, men i virkeligheden noget helt andet (Tænk over den).

Vi har ytringsfrihed og dermed ret til at sige snart sagt hvad som helst højt, men gå dog med lidt dannelse og god opførsel, og du vil blive hørt og respekteret.

Anne Klausen, Kgs. Lyngby

Omskæring af piger – ikke kvinder

Man læser det igen og igen: Ordet kvinder, når der tales om omskæring af piger. Sidst i Berlingske forleden i artiklen om narkose eller ej ved omskæring af drengebørn. Her står, at Martin Krasnik har udtalt, at »sammenlignet med kvindeomskæring er drengeomskæring blot et lille 'niv' i tissemanden.« Bemærk, man kan godt skrive drengeomskæring, men ikke pigeomskæring.

Mig bekendt er kvinder voksne mennesker, men det er så sandelig ikke voksne kvinder, der underlægges dette grufulde tvangsindgreb.

Det er piger (børn), meget ofte ganske små piger, der må lide denne tort. Det ved enhver, så hvorfor er der så stadig nogen, der bliver ved med at kalde det for omskæring af kvinder?

Man siger og skriver jo heller ikke omskæring af mænd om de nyfødte drenge, der omskæres efter jødisk og muslimsk tradition. Det er aldrig forekommet. Her kan man godt bruge den rette benævnelse.

Så kald det, hvad det er: »Omskæring af PIGER eller PIGEomskæring« i respekt for alle de stakkels små og større piger, der bestemt ikke er kvinder, når de udsættes for dette barbariske, ekstremt smertefulde (for her er ingen bedøvelse at hente) torturindgreb, hvad det vitterligt er, for det er jo ikke et lynhurtigt snit eller et lille »niv«.

Måtte denne skik i afrikanske, muslimske lande dog snart være fortid.

Hanne Lindholm, Skælskør