Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Du kan indsende forslag til debatindlæg på debat@berlingske.dk.

Nu går den ikke længere: Farvel til mit pendlerkort

sdfsd
Foto: Anne Bæk

Så oprandt tiden, da jeg må indse, at nu går den ikke længere. I ca. 40 år har jeg trofast udholdt strejker, blade på skinnerne, ombygninger, mærkelige køreplaner m.m. og rejst frem og tilbage med DSB stort set hver dag. I sikker forvisning om, at jeg havde en betalt og gyldig billet trygt og sikkert liggende i min lomme. Det uhyre nemme og sikre pappendlerkort, som DSB nu har besluttet sig til at eliminere – med mindre man er pensionist og dermed skønnes uden for digital rækkevidde.

DSB/DOT har nu besluttet, at den eneste mulighed i fremtiden er en digital billetløsning, enten Rejsekortet eller en DSB mobil app. Løsningen oversælges for tiden på alle platforme som »nem«. Bemærk de to altid eksisterende salgsargumenter, når der er tale om indførelse af digitale platforme – det er »nemt«, og det er »fremtiden«.

Det siger sig selv, at de nye billetløsninger ikke er nemmere end pappendlerkortet, som jo blot er et stykke papir. Papkortet er også nemmere for DSBs personale, som blot skal kontrollere kortet med øjnene og ikke med det mystiske batteri af scannere, som sjældent virker. Omvendt skal rejsekortet jo konstant checkes ind og ud med allehånde muligheder for tekniske fejl, som ingen kan tage ansvar for – eller også skal man investere i en smartphone med alt, hvad det indebærer af apps, opdateringer og andet, som konstant blokerer telefonens muligheder for at virke normalt.

Det er selvfølgelig ok, hvis man vælger det. Problemet er bare, at man nu ikke længere KAN vælge andet end en digital løsning. Det gælder også køreplaner, og snart må vi heller ikke bruge kontanter. Og hvornår har vi egentlig i samfundet haft en debat om det fornuftige i en total digitalisering? Det minder lidt om Kejserens nye klæder. Christoffer Jørgensen, Roskilde