Øjnene, der ser

Et gammelt ord siger, at det sete afhænger af øjnene, der ser. Jeg læste også statsministerens essay og må tilstå, at jeg ikke læste med samme briller som den læserskribent, der mener, statsministeren er kynisk. Er man kynisk, når man forsøger at passe på landets befolkning? Er man kynisk, når man er et af de lande, der har klaret sig bedst under covid-19 på mange områder?

Statsministeren og hendes regering har haft et forsigtighedsprincip, og det tror jeg, vi borgere skal være glade for.

Der er sket fejl, ja, men det var en pandemi, vi ikke kendte konsekvenserne af. Vi har her i landet været så heldige i forhold til andre lande, at vi nu kan genåbne stille og roligt. Det har haft nogle konsekvenser, for nogle har de været hårde økonomiske konsekvenser, for andre menneskelige, men hvad ville alternativet have været? Så det er for tyndt at kalde det kynisme.

Regeringen har haft godt styr på tingene trods pres fra opposition og medierne og visse erhvervsgrupper. Det er også regeringen, der står på mål for alle fejl og drages til ansvar i sidste ende, så vasker alle råbehovederne deres hænder. Sådan er politik nemlig også.

Helle Bockhoff, Helsingør

Børnene i Syrien

To af regeringens mest magtfuldkomne ministre, forsvarsminister Trine Bramsen og udenrigsminister Jeppe Kofod, har i sidste samråd bedyret, at de intet anede om Forsvarets Efterretningstjenestes (FE) udmelding om børnene i Syrien.

Hvorfor sagde de ikke det, første gang de blev udspurgt?

Har vi, efter den sidste udmelding, overhovedet brug for FE, hvis episoder i verdens brændpunkter ikke bliver kommunikeret til de relevante ministre?

Interessant at se regeringens støttepartiers teatertorden mod Jeppe Kofod forstumme – har de fået en godbid af Mette Frederiksen?

Ole Borg, Hellerup

Berlingske føjer spot til skade

Nemlig.com leverer med stor præcision varer af sjælden høj kvalitet direkte til forbrugeren. Begår de fejl, erstatter de med stor kulance. Hertil kommer, at virksomheden under coronakrisen formindsker smitterisikoen for deres kunder, som ikke behøver at gå i supermarkedet. Med andre ord fortjener denne dygtige virksomhed ros for sin samfundsnyttige service til glæde for hundredtusindvis af danske forbrugere.

Men ros har den sandelig ikke fået. Fagbevægelsen har på basis af anonyme kilder rettet udokumenteret kritik mod virksomheden for dårlige forhold for medarbejderne – med efterfølgende shitstorm til følge. Berlingske fulgte 17. april kritikken op i en kommentar, hvor Nemlig.coms pressearbejde blev hårdt kritiseret. Det er godt nok et stift stykke, at denne virksomhed, som både internt og eksternt arbejder særdeles kompetent, skal hænges ud for at være dårlig til at imødegå uberettiget kritik. Enhver ved, at en shitstorm har sit eget liv, som selv den mest professionelle kommunikationsindsats fra den angrebne ikke kan stoppe. Berlingske føjer her spot til skade.

Bernt Johan Collet, Lundby

Prins Philips begravelse

Vi ville gerne følge højtideligheden for Prins Philips begravelse og tændte for DR 1. Her sad fire udmærkede mennesker og kommenterede begivenheden ledet af Kim Bildsø Lassen.

De blev imidlertid ved med at snakke, efter at musikken startede med et kæmpe militærorkester foran slottet. Vi skulle vide alt, for eksempel hvem der havde besluttet, at officererne havde sort sørgebind osv. osv.

Da vi ret hurtigt ikke kunne holde ud at høre snakken hen over musikken, slog vi om på BBC, hvor de transmitterede hele højtideligheden uden en eneste kommentar; man kunne høre al den fremragende musik fra ende til anden. Først bagefter, da alt var færdigt og dronningen kørt hjem, sad tre engelske eksperter i studiet og kommenterede begivenheden.

Her kunne DR lære noget: Lad seerne følge en sådan højtidelighed uden evindelig kommentar, vi forstår udmærket alt, hvad der foregår – og vis respekt for seernes ønske at høre musik og tale uden filter!

Niels Frimodt-Møller, Charlottenlund