Nedskæringerne rammer hårdt

Mette Reissmann, MF (S), Ordfører for videregående uddannelse og forskning Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Regeringen har med uddannelses- og forskningsminister, Esben Lunde Larsen, længe turneret med sangen om uddannelsesbesparelserne, der ikke berører kvaliteten af vores universiteter.

Budskabet har undret mange. For på den ene side har regeringen barberet budgetterne ned. De videregående uddannelser skal med det såkaldte omprioriteringsbidrag spare 3,3 mia. kr. de kommende år, mens forskningen er blevet skåret 1,4 mia. kr. i 2016 med finansloven. På den anden side har Esben Lunde Larsen stædigt holdt fast i, at det ikke har konsekvenser for kvaliteten af uddannelserne.

Virkeligheden har i mellemtiden overhalet regeringen. For nu begynder vi at se de direkte konsekvenser af milliardnedskæringerne. Københavns Universitet meddelte 3. februar, at man er nødt til at afskedige 500 medarbejdere som følge af nedskæringerne. Og i midten af januar var meldingen fra samme universitet, at man som følge af regeringens besparelse må lukke flere af de mindre sprogfag.

Sammenhængen er tydelig: milliardnedskæringer har konsekvenser. Når man trækker tæppet væk under uddannelsesinstitutionerne på den måde, regeringen har gjort, får man dårligere uddannelse, færre undervisere og mindre bredde. Og det er ensbetydende med færre timer, mindre vejledning og mindre feedback til de studerende. I mine øjne er det præcis det samme som dårligere kvalitet.

Spørgsmålet er så om Esben Lunde Larsen fortsat står ved, at det er muligt at spare milliarder og opretholde kvaliteten. I så fald vil han skrive sig ind i historiebøgerne i samme kategori som Komiske Ali og andre, der troligt benægter det, alle andre kan konstatere, er realiteterne.

Erhvervslivet og universiteterne har fra start af advaret mod det, vi ser nu. Det ville klæde Esben Lunde Larsen at åbne øjnene og stå ved, at regeringens uddannelsesnedskæringer betyder dårligere uddannelse.

Mette Reissmann, MF (S)

Ordfører for videregående uddannelse og forskning