Når man ikke kan tænke...

Dagens brev.

En »ledende medarbejder« i Patent- og Varemærkestyrelsen har, foranlediget af en falsk mail, overført 6,7 mio. DKK til en konto i en kinesisk bank, og at fejloverførslen med hjælp fra politiet og Danske Bank blev tilbageført i sidste øjeblik. Styrelsens direktør er rystet over forløbet og vil overveje, om der i fremtiden skal tre i stedet for to underskrifter til for at gennemføre en betaling, ligesom han vil iværksætte gennemgribende undersøgelser.

Man kan lære meget af denne sag!

Bl.a. illustrerer den med al tydelighed, hvordan man arbejder i den offentlige sektor:

Man har en regel om, at to medarbejdere skal autorisere en udbetaling for at den kan gennemføres. Meget fornuftigt, tilsvarende regler findes i alle banker og i 99,9 pct. af alle virksomheder i Danmark.

Nu viser det sig i denne sag, at ingen af de to medarbejdere, som autoriserede overførslen på 6,7 mio. DKK til en bank i Kina som betaling for aktier i et selskab, var i stand til at tænke sig om. Reaktionen: så må vi have tre underskrifter på for at autorisere en overførsel!

Hvis tredjemanden er lige så tankeløs som de andre medarbejdere, hjælper det jo ikke noget. Som altid i det offentlige ser cheferne kun én måde at løse fejl og problemer: ansæt flere mennesker og lav gennemgribende undersøgelser.

Hvor tit forekommer det, at Patent- og Varemærkestyrelsen køber aktier i kinesiske selskaber? Mit gæt - som er ret sikkert - er, at det ALDRIG-ALDRIG nogensinde er sket før. Og det ligger milevidt fra Patent- og Varemærkestyrelsens formål og virke.

Hvis ikke medarbejderne i styrelsen har så meget omløb i hovedet, at de kan undre sig over anmodningen om en sådan overførsel, burde de ikke være ansat. Det er jo fuldstændig galimatias og rablende uansvarligt, at have »ledende medarbejdere« med så ringe intelligens ansat. Det behøver man ikke at lave »gennemgribende undersøgelser« for at finde ud af.