Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Mogens Lykketoft glemmer en pointe

Mogens Lykketoft glemte ifølge Bertel Haarder en væsentlig pointe i sin seneste kommentar i Berlingske. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mettes forkerte besked til Jakob

Jakob Ellemann-Jensen (V) fik om natten før den totale minkaflivning at vide af statsministeren, at beslutningen byggede på sundhedsmyndighedernes anbefaling. Det viste sig senere ikke at være rigtigt.

Det skabte store problemer for Venstres formand – og forklarer hans mistillid til statsministeren. Det glemmer Mogens Lykketoft i Opinion 18. november, måske fordi han ikke er klar over det. Bertel Haarder, MF (V)

Ingen garanti mod skandaler

En særdeles flittig læserbrevsskribent fra Frederiksværk, Mogens Nørgaard Olesen, er begejstret over den konservative fremgang i Hovedstadens Regionsråd, og han har store forventninger til den tidligere borgmester i Gentofte, Hans Toft, der netop er blevet valgt ind i regionsrådet. Det er hans håb, at skandalerne og budgetoverskridelserne i forbindelse med sygehusbyggeriet i Hillerød nu vil blive bragt til en ende.

Inden Mogens Nørgaard Olesens eufori stiger ham helt til hovedet, vil jeg lige tillade mig – i al fredsommelighed – at minde ham om danmarkshistoriens største sygehusbyggeskandale, nemlig Københavns Amtssygehus i Herlev, der i 1972 var årsag til, at den daværende konservative amtsborgmester, Poul Stochholm, måtte træde tilbage som følge af byggeriets voldsomme budgetoverskridelser.

Moralen i historien er: Selv konservative regionspolitikere er ikke nødvendigvis garanti for, at man undgår skandaler i forbindelse med sygehusbyggerier. Lasse Micheelsen, Korsør

Enden for DF?

Politiske kommentatorer er næsten alle enige om, at DF er i dyb krise. Men er det nu også sandt? At kommunalvalget var en katastrofe, er vi enige om. Og efter det valgte Kristian Thulesen Dahl at trække sig. Desværre en kedelig afslutning for hans mere end 25 år i partiets succeshistorie. Men er det enden for DF?

Bare tre dage efter Tulles melding er der kommet seks virkelig kvalificerede bud på en ny formand. Alle med hver sine kvaliteter. Så inden partiets nekrolog skrives, bør alle sortseerne afvente den nye formand. Ingen af kandidaterne bliver en ny Tulle, men de har hver muligheden for at lede partiet fremover på deres egen måde. Morten Dreyer, DF, formand for Dragør By, Erhverv og Plan Udvalg

Tak til Putin og OPEC

Den nuværende energikrise, der delvis er forårsaget af Putin og OPEC, kan måske vække forstokkede journalister og politikere. I mere end 35 år har de i deres uvidenhed propaganderet mod atomkraft.

Vi er nødt til at være selvforsynende i fremtiden. Derfor må vi have en stabil energikilde som basis. Sol og vind vil aldrig kunne blive mere end et supplement. Flere og flere lande er ved at forstå det. Hvis vi ikke havde lukket for atomkraft i midten af firserne, havde vi ikke været i den nuværende situation.

Det vil desværre tage tid at reparere. Bygningen af atomkraftværker er dyr og langvarig, men med værkernes beskedne driftsomkostninger og lange levetid er det økonomisk en god investering. Desuden er det en enormt klimavenlig løsning. Mange lande er kommet i gang. Der er sket store fremskridt i teknologien siden bygningen af de mange omkring 50 år gamle atomkraftværker i Europa, der faktisk stadig fungerer. Skal vi endnu engang halte bag efter udviklingen? Jan Buch, Frederiksberg

Ingen gode argumenter for Kattegatforbindelse

For nylig har jeg meldt mig ind i foreningen »Østjyder mod Kattegatforbindelsen« pga. de mange negative konsekvenser, jeg kan få øje på ved en forbindelse over Kattegat via Samsø. Desuden har jeg endnu ikke hørt et argument, der kan forsvare forbindelsen. Skåret ind til benet kan argumenterne grupperes i de gode, de onde og de virkelig grusomme.

Under de gode argumenter findes argumenter, som omhandler de nuværende trængselsproblemer blandt andet på E45 og kortere distancer mellem øst og vest. Løsningerne skal dog i stedet være for eksempel eldrevne færger eller udbyggelse af allerede eksisterende veje som for eksempel E45.

De onde argumenter handler primært om rejsetider. Det moderne menneske har travlt og vil afkorte rejsetider mellem A og B.

De virkelig grusomme argumenter handler om, at der åbenbart findes mennesker, der vil blæse på alt og alle for egen vindings skyld. For ellers burde konsekvenserne for fantastisk natur, en hel ø og en masse mennesker være nok til at dumpe en kommende Kattegatforbindelse. Og så har jeg ikke nævnt prisen. Lars Hyttel, Løsning