Med dannelsen i højsædet

Copenhagen Phil. Foto: Sofie Mathiassen Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen

Berlingskes leder 9. juli kommenterer situationen for de klassiske orkestre og, formoder jeg, kulturministerens bebudede omfordelinger på området. Lederskribenten har dog misforstået Mette Bocks udmelding eller bevidst valgt ikke at forholde sig til den?

Bock foreslår omfordeling af midler fra landsdelsorkesteret Copenhagen Phil til de fire landsdelsorkestre vest for Storebælt, og omhandler ikke de 100 statslige og statsanerkendte museer, som Berlingske nævner i sin leder. I lederen antages det, at forudsætningen for kulturstøtte er, i hvilken grad kulturinstitutionerne lever op til et givet dannelsesprojekt, og om de bidrager til sammenhængskraften i Danmark.

De klassiske orkestre er et naturligt og vægtigt kulturtilbud til alle danskere. 600 musikere beskæftiges på landsplan, et minimum hvis man gerne vil opretholde et professionelt klassisk musikliv. Berlingske slynger ganske nonchalant og upræcist om sig med beregninger for orkestrenes ejerudgifter. Kulturministeriets udgift til de fem landsdelsorkestre udgør ca. 140 mio. kr. svarende til to pct. af de samlede statslige kulturbevillinger. Hertil kommer kommunal- og egenfinansiering, som Kulturministeriet ikke umiddelbart har råderet over.

Efter læsning af lederen er jeg i tvivl, om Berlingske mener, at orkestrene har dannelsen i højsædet, og derfor skal bevares, eller om det modsatte gør sig gældende? Jeg er dog ikke i tvivl om, at der er noget at arbejde med i forhold til skribentens kulturfaglige og -politiske indsigt.