Man bliver forstemt...

Læs mere
Fold sammen

Man bliver forstemt, når man ser bankernes reaktion på den aktuelle skattely-skandale. Ved Folketingets skatteudvalgs høring 13. april ser man tre topdirektører fra Danmarks største banker vaske hænder, og lade som om det kommer som en overraskelse, at en af deres mangeårige forretningspartnere, advokatfirmaet Mossack Fronseca i Panama, sammen med de danske banker har været medvirkende til skatteunddragelse for velhavende danskere.

Hvad er det, kunderne tilbydes? Kært barn har mange navne. Er det skatteoptimering, skatteplanlægning eller ligefrem skattesvindel som bankerne sælger til de velhavende kunder. For hvad laver de mere end 1.000 medarbejdere placeret strategisk i Luxembourg, Zürich eller Gibraltar?

I vort højteknologiske it-samfund er det vel ikke nødvandigt at placere sig i de finansielle centre i udlandet, med mindre der er helt andre motiver? De tre direktører lægger afstand til Mossack Fonseca, men mon også de havde gjort det, hvis ikke de var blevet afsløret?

»Vores bank skal ikke være platform for skattesvindel,« siges der i bank-jargon. Ikke desto mindre har samarbejdet med off-shore advokatfirmaet i Panama stået på i årevis. De tre bankfolks optræden var ynkelig. Systemet er råddent, men ingen politikere magter at gøre noget ved det. Når støvet har lagt sig, fortsætter plathederne.