Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Løsning på problemet med muskelbiler

En politibetjent mistede i sommer livet på Langebro pga. en vanvidsbilist. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Burde problemet med muskelbiler i hænderne på uansvarlige unge, som i nogle tilfælde aldrig har taget kørekort, ikke kunne løses nogenlunde inden for gældende lovgivning?

a) Man må ifølge færdselsloven ikke overlade en bil (nøglerne) til en person uden kørekort. Så personerne bag de puljer, som de leasede biler bliver samlet i, har ansvar for, at brugeren har gyldigt kørekort. Så kan brugeren selvfølgelig bruge en mellemmand, men så har denne et ansvar. Man kan ikke bare hænge en nøgleboks op et aftalt sted, gemme sig bag anonymitet og lade hvem som helst i puljen hente en nøgle.

b) Lovgivningen siger også, at fart-, parkerings- og andre bøder opkræves hos bilens ejer. Så er det jo bare at sende bøden til leasingselskabet og opkræve den der. Hvis lovgivningen pt. ikke giver mulighed for det, vil det blot kræve en simpel ændring.

Alternativt kan man indføre en bestemmelse om, at bøder for personfarlig adfærd i trafikken skal betales inden for en måned. Bliver bøden ikke det (politiet fortæller jo, at de unge griner dem op i ansigtet og erklærer, at de aldrig vil betale), så skal den »siddes af«. F.eks. en dag i brummen pr. 1.000 kr. man ikke betaler. Hiv vedkommende i retten og giv en hurtig dom.

Ikke noget med samfundstjeneste eller fodlænke. Det vil nok ændre holdningen til at grine færdselspolitiet op i ansigtet. Det behøver i øvrigt ikke kun være færdselssager. Ubetalte bøder af en vis størrelse og art skal kunne kan konverteres til en hurtig fængselsdom.

c) Konfiskation bør komme på tale. Bliver man stoppet efter personfarlig kørsel, bør køretøjet på stedet overtages af politiet – og føreren må gå hjem. Leasingselskabet (eller den private ejer) kan først få bilen frigivet, når bøden (fængselsstraffen) er afviklet og omkostningerne betalt. Så er der nogen, der vil tænke sig om en ekstra gang, inden de bortleaser en dyr bil.

For at spare omkostninger kan man evt. pålægge leasingselskabet (ejeren) selv at opbevare bilen (uden plader og låst af politiet) indtil den kan frigives. Eller sende en regning for opbevaring hos politiet.

Jan Ebert, Ringsted