Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Løkkes rigtige beslutning

Foto: Mads Claus Rasmussen

Ingen tvivl om at Lars Løkke Rasmussen traf den rigtige beslutning om trække sig fra formandsposten i Venstre. Da det blev åbenbart, at op mod halvdelen af partiets bestyrelse, folketingsgruppe og antagelig også vælgerne var imod ham, var der ikke andet at gøre.

Blot burde han være gået for nogle uger siden, hvilket ville have sparet partiet for den senere tids uro og ballade, som kun har gavnet den røde fløj i Danmark.

Desværre trækker han sin næstformand Kristian Jensen med i faldet. Han kunne fortjene en bedre udgang på uenigheden i Venstre.

Lars Løkkes store fodfejl var, at han få dage før valget helt uventet »friede« til Mette Frederiksen med et forslag om, at Socialdemokratiet og Venstre dannede en slags samlingsregering for at holde de små partier på fløjene uden for indflydelse. Dette ramte hele den borgerlige fløj hårdt.

Skulle Venstre nu til at være garant for flere flygtninge og indvandrere samt diverse skatteforhøjelser som varslet af Socialdemokratiet? Desuden flere offentligt ansatte som altsammen ville betyde større byrder på det private erhvervsliv, som skal tjene pengene hjem.

Til slut er kun at ønske, at Danmarks største borgerlige og liberale parti, Venstre, nu hurtigt finder et nyt lederskab, så det påny kan indtræde i rollen som en værdig oppositionmodstander til den socialistiske, røde regering. Hans-Esben Laursen, Farum

Pant på cigaretskod

Det var befriende at høre et forslag fra Enhedslisten, der ikke som sædvanlig går på yderligere beskatning af »de rige«. Her kommer et enkelt forslag til, hvordan der kan indføres et system til pant på cigaretskod: Grundideen er, at cigaretindustrien (måske kun i Danmark i første omgang, men helst i hele EU) af lovgiverne skal pålægges at indføre - og evt. betale for - et pantsystem. Alle cigaretfiltre forsynes med en lille chip eller blot en lille metaltråd, som vil kunne aflæses af opsamlingsautomater til cigaretskod. Prisen for cigaretter skal øges med en pant på f.eks. 1 kr., som refunderes (helt eller delvis) når skoddet lægges i en pantautomat.

Pantautomaterne opstilles strategiske steder, f.eks. sammen med flaske- og aviscontainere, ved stationer, supermarkeder osv. Pantautomaterne drives med solenergi som parkeringsautomater. Pantautomaterne skal fungere som møntautomaterne i bankerne, dvs. ved at man smider en mængde cigaretskod i automaten, som så tæller antallet af cigaretskod. Betaling skal foregå til en bankkonto, som kan være forudregistreret, eller som kan tastes fra gang til gang, eller til MobilePay. Herved skulle problemet med udenlandske pantsamlere kunne undgås. Betalingsdelen kunne også kobles op på en lille app. Peter Gotfredsen, Gentofte

Johnson og Brexit

Det er uden tvivl en sort dag for demokratiet, at Boris Johnson vil hjemsende det engelske parlament. Men man må ikke glemme, at det er Underhuset, som har skabt den umulige forfatningsmæssige situation ved at tildele sig selv vetoret over en Brexit-aftale i strid med den engelske forfatning (d.v.s. tradition. For der er ingen skriftlig forfatning).

Det har altid været regeringen, som håndterede forholdet til udlandet. Hvis Underhuset er utilfreds hermed, kan det vælte regeringen. Underhuset har tilmed i virkeligheden annulleret den vejledende folkeafstemning ved at kræve, at Brexit kun må ske efter aftale med EU. Den engelske regerings forhandlingsposition var dermed underløbet, så EU kunne diktere, at UK i realiteten skulle forblive i EU, men uden stemmeret. Underhuset har derpå meget forståeligt tre gange forkastet denne aftale, som holdt UK fast i EU. Johnson har derfor ikke haft nogen anden mulighed for at respektere folkeafstemningen end at køre Underhuset ud på et sidespor for at kunne forhandle en aftale med EU med truslen om en udmelding uden en aftale som incitament til EU om seriøse forhandlinger. Lars H. Hansen, Ølstykke

Klimafond og dæmningsfond

En række klimaforskere har i Berlingske 21. august foreslået oprettelsen af en national dansk klimafond til at finansiere etableringen af mere skov i Danmark med henblik på forøgelse af det naturlige CO2-optag. Man burde måske også overveje at oprette en national dansk fond for dæmningsbyggeri og kystsikring? Det må da være rettidig omhu at skabe et fremtidigt kapitalgrundlag for sikring af landet mod det stadigt stigende havniveau, der vil fortsætte stigningen i måske 100 eller 200 år, selv om alle verdens lande skulle lykkes med at blive CO2-neutrale inden 2050. Et mål, der i øvrigt er umuligt at overholde for alle de store, klimabelastende lande. Sven Pauner, Birkerød