Mange unge stifter bekendtskab med deres privatøkonomi første gang, når de får et fritidsjob. Den første lønseddel kan virke helt uoverskuelig, for hvad er det nu, at fradrag, arbejdsmarkedsbidrag og feriepenge betyder?

Folkeskolen skal ruste eleverne med viden og egenskaber, som de skal bruge resten af livet. De lærer at læse og regne, og de stifter bekendtskab med håndarbejde og sløjd. Men desværre fylder økonomiforståelse ikke meget i undervisningen. Dette er på trods af, at det psykologiske grundlag for opbygning af økonomisk ansvarlighed allerede etableres, når børn er syv år gamle.

Manglen på økonomisk forståelse resulterer i, at eleverne ikke får den fornødne indsigt i økonomiens betydning for eget og andres liv. Eksempelvis har flertallet af landets skoleelever næppe det store kendskab til hverken aktier, renter og lån. Begreber, som normalt bliver relevante for de fleste danskere i starten af voksenlivet, når de skal købe deres første bolig eller investere en del af deres hårdt tjente penge i aktier.

Økonomiforståelse er en grundlæggende forudsætning for at kunne begå sig i samfundet. Af den grund er det afgørende, at vores børn besidder en basal økonomisk forståelse, når de afslutter folkeskolen. 

Desværre har hver femte unge i Danmark aldrig fået hjælp, råd eller vejledning til at holde styr på sin privatøkonomi, og der er i dag en stor restgruppe af unge registreret i RKI, som har meget svært ved at styre deres privatøkonomi og som skylder flere penge til flere forskellige kreditorer. Økonomiforståelse i folkeskolen er en del af løsningen på disse problemer.

Der er mange måder, hvorpå økonomiforståelse kunne inkorporeres i skolen. Det være en del af pensum i matematik eller samfundsfag eller i form af en temauge i udskolingen. Et eksempel, som man kunne lade sig inspirere af, er initiativet Pengeugen, som Finans Danmark står bag. Pengeugen sætter fokus på undervisning i privatøkonomi i 7.–9. klasse, og der er desuden mulighed for, at eleverne kan modtage gæsteundervisning fra den lokale bank.

For os er det ikke udslagsgivende, om det bliver på den ene eller den anden måde. Men vi bør lytte til, hvordan skolelederne mener, at økonomiforståelse bedst kan spille en rolle i undervisningen. Uanset hvordan skal vi styrke elevernes økonomiske bevidsthed, så de er bedre rustet til at kunne træffe fornuftige økonomiske beslutninger resten af deres liv.

Sólbjørg Jakobsen, politisk ordfører, MF (LA), og Helena Artmann Andresen, børne- og undervisningsordfører, MF for (LA)

Få borgerlige råd fra Tom Jensen

I nyhedsbrevet »Borgerlingske« giver ansv. chefredaktør Tom Jensen hver uge sit bud på, hvad borgerlige danskere med fordel kan interessere sig for lige nu.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske sender mig nyhedsbreve. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Berlingske Medias nyhedsbreve kan indeholde invitationer til arrangementer, tilbud på abonnementer og annoncer fra tredjeparter. Dine oplysninger kan blive delt med tredjepart. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter, og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.