Læserne mener: Pyt med sikkerheden på motorvejene

Lange køer med biler i alle baner, informationstavler over det hele præger den daglige morgentrafik på Helsingørmotorvejen her ved Høje Sandbjerg. Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann

Vi plejer i Danmark at sige, at vi er et digitalt foregangsland, og at vi skal tage yderligere digitale tigerspring. Men det er ikke altid, at disse tigerspring lykkes. Der er dog en væsentlig undtagelse: ITS – intelligent trafik system, som gennem de seneste år er opsat langs vore mest befærdede motorvejsstrækninger, f.eks. Køge Bugt-motorvejen, Motorring 3 og Helsingørmotorvejen. Disse lysende trafiktavler fortæller om de trafikale forhold, kø, afstande og fartbegrænsning.

Brugen af ITS højner trafiksikkerheden og giver et bedre flow i trafikken, så den afvikles hurtigere. Man kunne derfor som bilist ønske sig, at man i endnu højere grad end hidtil satsede på ITS, hvilket ville gavne forholdene for bilisterne og bidrage positivt til vor digitale fremtid. Men sådan er det ikke. Der er ofret mange millioner kroner på at opstille ITS, men fra 8. marts 2017 er Vejdirektoratet begyndt at slukke disse udmærkede lystavler, og senere er det tanken at bruge flere millioner kroner på at nedtage dem. Man siger, at det er for at spare penge, men hvad med sikkerheden? Pyt med den, og pyt med at bilisterne nu skal spilde endnu mere tid på at sidde fast i den ene kø efter den anden.

Hvor er transportministeren og trafikordførerne henne i denne molboagtige sag? I andre lande satser man stærkt på ITS – og vi er et digitalt foregangsland. Eller hvad? Lad os bevare ITS. Udgiften er 30 millioner kroner pr. år. Og bilafgifterne andrager ca. 50 milliarder kroner pr. år. Hvor svært kan det være?

Mogens Nørgaard Olesen, forfatter, cand.scient., H.P. Christensensvej 18, 3300 Frederiksværk