Ole P. Kristensen skriver i Berlingskes leder 18. juli, at naturgasnettet var en fejltagelse.
Det er en helt forkert påstand.
Det var et visionært og klogt folketing, der i 1979 i lyset af to energikriser traf den modige beslutning at bygge et omfattende naturgasnet, der ville gøre Danmark selvforsynende med energi. En helt rigtig beslutning, har tiden vist.
Ikke alene fik vi sikker, stabil, miljøvenlig energi til en rimelig pris, vi blev sandelig også EUs eneste nettoeksportør af energi i en lang årrække med betydelige indtægter til statskassen til følge.
Naturgasnettet forsyner stadig danske husstande, virksomheder, kraft- og kraftvarmeværker med dansk egenproduceret energi problemfrit og effektivt – i sine velmagtsdage transporterede naturgassystemet dobbelt så megen energi som elnettet. Og det foregik vel og mærke usynligt og uden energispild i et net, der sagtens kan holde 100 år endnu.
Og nu hvor Tyrafeltet er genåbnet, har vi også en høj grad af forsyningssikkerhed.
At erstatte naturgas med fjernvarme er uforstandigt. Fjernvarmen er dyr at installere, dyr i drift og har væsentligt energispild undervejs i rørene.
Og hvad skal vi fyre op med på fjernvarmeværkerne? Naturgas? Ja, det bliver løsningen nogle steder. Og så er vi ovre i ren Ebberød Bank.
Affald? Nej, det har vi jo sorteret, så der ikke er meget tilbage.
Træmasse? Ja, vi importerer millioner af ton træpiller, som bliver sejlet til Danmark fra fjerne destinationer. Dybt uansvarligt, både miljø- og klimamæssigt.
Sæt udbygningen af fjernvarme på pause, lad de veltilfredse naturgaskunder fortsætte med deres gode gasfyr, og afvent en elbaseret energifremtid bygget på små modulære a-kraftværker. Så ville Danmark for alvor kunne kalde sig et foregangsland.
Peter Hinstrup, tidligere direktør for Dansk Gasteknisk Center, Nærum
Problemet er i Palæstina, ikke i Roskilde
Det er, som om opmærksomheden på Israel/Hamas-krigen er flyttet væk fra Gaza til alle de aktiviteter i Danmark, som gør opmærksom på den tragiske situation – de rigtig mange døde, sulten, gidslerne, mv.
Et arrangement på Roskilde Festival fik for eksempel enorm opmærksomhed, journalistisk og fra politikere og andre borgere med påstande om politisk skævhed. Også måden at demonstrere på i danske byer har fået mange ord med på vejen.
Må jeg anbefale igen at rette blikket mod Gaza og også Vestbredden, hvor civile palæstinensere begge steder (over-)lever med henholdsvis krig og en voldsomt øget aktivitet fra bosætterne, som med grove midler tager mere og mere af de besatte områder.
Det, der mangler – og har manglet i årevis – er jo den politiske løsning med to stater, som kan betyde en ligeværdig sameksistens og en afslutning på årtiers ydmygelse af det palæstinensiske folk.
De, som vælger at fokusere anderledes, påtager sig et meget stort ansvar for endnu mere ufred i fremtiden. Tillad mig at citere EUs afgående udenrigschef, Josep Borrell:
»Den aktuelle tragedie i Gaza er et resultat af årtiers globale moralske og politiske svigt, hvilket israelere og palæstinensere betaler en høj pris for.«
Ole Olsen, Fredericia
Skal hastighedsgrænser kun gælde bilister?
Det kunne være interessant at høre, om Cyklistforbundet i forbindelse med den foreslåede 30 kilometers hastighedsgrænse i byerne mener, hvorvidt hurtiggående racercyklister, christianiacyklister med batteri og andre battericyklister skal være undtaget den foreslåede hastighedsgrænse?
Jeg spørger, fordi mange forskelligartede cyklister på hjul i byen kan være til fare for hinanden, især i myldretiden. Hele klassementet risikerer faktisk at tørne sammen en gang imellem på grund af differentierede stilarter og for høje hastigheder. Så det samlede trafikbillede er overordnet set mere nuanceret end blot cykel kontra bil.
Tag bare cykelkørslen på Strandvejen med som eksempel. Veltrænede racercyklister kan faktisk ligge på en hastighed over de tilladte 50 km/t, hvilket absolut ikke gør det nemmere at være bilist på den strækning, hvis de kommer overhalende bagfra, to og to, højtskrydende og med primitiv adfærd, hvis man som bilist ligger og overholder de 50 km/t.
Jeg tænker, at Jonas Vingegaard har lært at opføre sig bedre hjemmefra. Måske Cyklistforbundet burde ulejlige sig med at undervise alle i god cykeletik, inden det solitært lægger bilisterne for had.
Peter Brenøe Lange, Skodsborg



