Lærer: Sådan bliver børn bedre til at læse

»Jeg tror, at rutinen, kontinuiteten og gentagelsen bærer frugt. Meget af dette kan gøres på en let og legende måde, så eleverne ikke keder sig.« Modelfoto Fold sammen
Læs mere

Så læser vi det igen: Folkeskolens elever er blevet dårligere til at læse inden for de seneste fem år. Det undrer, eftersom den nye skolelov netop skulle gøre eleverne dygtigere. Noget gik galt!

I mere end 45 år har jeg undervist elever i folkeskolen og i private skoler. Eleverne er blevet gode læsere fra 1. klasse. Hvorfor? Jeg tror, det er, fordi jeg tilrettelagde undervisningen ud fra en række forhold, som jeg her for overskuelighedens skyld vil liste op i tilfældig rækkefølge:

* Ro og orden i undervisningssituationen.

* Elevernes aktive medvirken.

* Hver elev høres hver dag og får kommentarer.

* Daglig lyd - og bogstavtræning.

* Ugentlige biblioteksbesøg.

* Lille lektie for hver dag, forberedt hjemme helst med forældre.

Læs også: Undervisningsminister: Læsning er skolens vigtigste opgave

* Skriveøvelser hver dag.

* Staveøvelser hver dag.

* Sang og lege, der understøtter.

* Højtlæsning af eventyr, rim og remser, børnebøger m.m.

* Frisk luft, kropsøvelser, fantasirejser, meditative øvelser.

* 100 procent nærvær fra læreren.

Der ikke så meget nyt i dette her, men jeg tror, at rutinen, kontinuiteten og gentagelsen bærer frugt. Meget af dette kan gøres på en let og legende måde, så eleverne ikke keder sig.

Respekten for den enkelte elevs personlige liv og egenart ligger naturligvis som en grundtone i alt, hvad der foregår. Det er vigtigt at have gode, ikke nødvendigvis mange kontakter til forældrene.

Jeg Håber, at dette kan være et lille bidrag til, at vi kan give folkeskolens elever optimale muligheder i deres skolestart og videre skoleforløb.

PS. Jeg underviste, før skærmene blev almindelige redskaber i undervisningen.