Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Lad os gøre flyrejserne grønnere

Foto: Betina Garcia

Vi skal lovgive sådan, at fly, der lander i Danmark, ikke må gøre brug af miljøbelastende engangsartikler. Danmark er en stor nok destination til, at flyselskaberne må leve efter kravet. Jovist, prisen på flybilletter vil stige, og så må man antage, at færre vil flyve. Win-Win. Midlertidigt, i hvert fald. Jeg er nemlig sikker på, at Danmark vil være et foregangsland, og når verden langsomt følger med, vil der skabes et økonomisk grundlag for at omlægge til en grønnere infrastruktur i luftfartsbranchen.

På en nylig rejse over Atlanten blev jeg konfronteret med en parade af engangsplast og engangsartikler. Fra da jeg satte mig, møder jeg tæpper og høretelefoner pakket i plastik. Og hvorfor er det egentlig alle pladser, der får et par høretelefoner? De fleste har deres egne, og mangler man, kan man da spørge efter et par? Dernæst kommer serviceringen af mad og kaffe, her er bestik, kopper og containere af plast. Individuelle små snackposer til nødder og dåsesodavand i miniature, aluminiumsdåser, der serveres i plastikkopper. Man skulle tro, at luftfartsindustrien internt konkurrerer for at maksimere mængden af affald.

Ifølge IATA (den internationale lufttransport-sammenslutning) genereres der af luftfartspassagerer globalt 5,7 millioner ton affald, og det forventes at stige til det dobbelte i 2030. Størstedelen af affaldet ryger direkte på permanente lossepladser eller til afbrænding grundet strikse karantæne-regler mhp. at undgå uønsket påvirkning på økosystemer og spredning af sygdom. Det til trods, for at tre fjerdedele af affaldet har potentiale for genanvendelse. En amerikansk interesseorganisation, Green America, har regnet sig frem til, at mængden af den genanvendelige plast og aluminium, der årligt går tabt, løber op i materialeomkostningerne til 58 nye Boeing 747 jumbo-jets.

Jeg foreslår, at vi forbyder, at kommercielle fly må lande eller lette fra Københavns Lufthavn fra 1. maj 2021, medmindre de er miljøoptimeret og så vidt muligt fri for engangsplast. Det er ikke, fordi løsningerne og teknologierne ikke findes. Engangsplastbestik, containere og engangskrus kan erstattes med metalbestik, porcelæn og glas, eller som minimum bionedbrydeligt materiale. Det ser vi jo allerede i mange premium og business class kabiner. I stedet for at udlevere aluminiumsdåser, kan stewardesserne hælde fra større drikkevare-containere. Slutteligt har Ryanair lovet at være frie for engangsplast per 2023. Sværere er det altså heller ikke. Younes Subhi, København S