Kejserens nye parkeringspladser

Arkivfoto.København får flere parkeringspladser Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund

»København får flere parkeringspladser,« hedder det på berlingske.dk 30. november. Selvom Jes Øksnebjerg, centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen, strengt taget ikke kan tages til indtægt for journalistens misvisende overskrift, er det tydeligt, at det er det billede, centerchefen gerne ville tegne.

Baggrunden er, at Parkering København har sammenlagt 17 licenszoner til seks. Og det betyder ifølge centerchefen, at »borgerne lettere (vil) kunne suse rundt og finde den plads, de har brug for.« Men det er da den værste omgang »Kejserens nye klæder« på denne side af jul. Faktum er, at der ikke kommer en eneste ny parkeringsplads ud af sammenlægningen af licenszonerne.

Det ved centerchefen og hans politiske chef, Morten Kabell, naturligvis. Og det ved de tusindvis af københavnerne, der hver dag kører rundt og leder efter en parkeringsplads også.

Parkering er et enormt problem i Københavns Kommune. Det fortæller de selvstændige erhvervsdrivende – vores medlemmer – samstemmende. Men det giver ikke én eneste ny parkeringsplads, at forvaltningen flytter på nogle streger på et kort, og det er usagligt, at forvaltningen forsøger at sælge de nye licenszoner med en fortælling om, at det i sig selv skaber nye parkeringspladser.

Det er klart, at en udvidelse af licenszonerne vil føre til, at den samlede belægningsprocent for to eller flere sammenlagte licenszoner vil falde. Men der bliver jo ikke færre biler i min gade, fordi parkeringszonen bliver udvidet.