Kan vi så få (arbejds)ro!

Arkivfoto: Nils Meilvang Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

I Berlingske 21/9 kan man læse, at der skal sættes en undersøgelse i gang, som skal finde ud af, »om det faglige niveau i gymnasiernes undervisning er blevet sænket for at sikre en vis elevgennemstrømning«. Dette spørgsmål burde der allerede være gode svar på, bl.a. gennem alt det materiale, som Undervisningsministeriet indkalder fra institutioners administrationer.

Man bliver spurgt om, hvor mange timer lærerne er sammen med eleverne, de faglige resultatniveauer i gymnasieforløbet og om alle mulige økonomiske nøgletal. Tilmed er der oprettet en styrelse for kvalitet i undervisningen netop for at sikre, at den faglige kvalitet opretholdes på alle ministeriets institutioner. Hvad vil man mere?

Desuden er man i gang med at indfase en ny gymnasiestruktur, hvor formålet netop er mere kvalitet, mindre valgfrihed og større faglighed. Hertil kommer besparelserne på budgetterne. To pct. pr. år de seneste tre år, og det fortsætter i mange år, skal man tro den netop fremsatte finanslov. Konsekvensen er, at der skal undervises mere af færre lærere, at der skal omlægges til ny faglighed, og at lærerne skal give eleverne individuel tilbagemelding på opgaver og prøver.

Ministrenes signal om, at der er noget galt i gymnasiesektoren, kommer som et slag i ansigtet på alle os, der lægger kræfterne i at få gymnasierne til at fungere bedre under betingelser, der til stadighed forringes til fordel for andre uddannelsesområder i sektoren. Man fristes til at sige: »Kan vi så få arbejdsro!«