Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Kære Pernille Rosenkrantz-Theil, hvorfor må folkeskolen ikke være for de dygtige?

Marie Pryds spørger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil: Må danske folkeskoleelever ikke have lov til at blive endnu dygtigere? Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har netop valgt at droppe talentenheden på ca. 65 millioner kroner til de dygtigste talenter i folkeskolen.

Venstrefløjen taler altid om, at folkeskolen skal være en institution der løfter alle elever - men regeringen handler ganske enkelt helt modsat. Når regeringen ønsker at fjerne denne talentenhed, er det simpelthen et udtryk for smålighed. At de 65 millioner kroner i stedet skal anvendes til »et generelt løft af folkeskolen« er blot en dårlig undskyldning og et udtryk for, at regeringen ikke ønsker, at de dygtige elever i folkeskolen må blive endnu dygtigere. Og nej, at påtvinge pengene til »et generelt løft« vil hverken være udslagsgivende eller stoppe elevflugten fra folkeskolen til privat- og friskoler.

Vi taber de dygtigste børn på gulvet, når initiativer som talentenheden ikke bliver en realitet. Der er altså et behov for at anerkende, at visse børn har særlige kompetencer som andre børn endnu ikke har tillært sig. At være dygtig skal ikke være et tabu, det skal tværtimod anerkendes.

Der skal være plads til, at eleverne kan udleve deres potentiale. Jeg er bange for, at regeringen ønsker at skabe en kultur, hvor vi alle bliver gennemsnitlige, og hvor de iderige og allerdygtigste elever tabes på gulvet grundet manglende udfordring og udvikling i folkeskolen. Der er bestemt intet galt i at ligge på gennemsnittet, men hvad nu hvis man har potentialet til mere?

Derfor spørger jeg ministeren: Må danske folkeskoleelever ikke have lov til at blive endnu dygtigere? Som følge af ministerens udmelding har en række forskere og professorer udtalt, at manglende udfordring og indsats til de allerdygtigste blot vil lade dem i stikken, præcis som det sker ved manglende indsats for de svageste elever. At fjerne denne talentenhed giver muligvis venstrefløjen en bedre lighedsfornemmelse i maven, men dens konsekvenser kan skabe et dårligere samfundsgrundlag for alle borgere.

Jeg ønsker derfor, at regeringen blot gør én ting: anerkend at dygtige børn, såvel som mindre dygtige, har behov for en fokuseret indsats og et nuanceret initiativ.

Maria Pryds, uddannelsesordfører for Konservativ Ungdom, gymnasieelev