Enhedslisten i København med teknikborgmester Line Barfod i spidsen vil nu gennemføre bilfrie søndage i København. Det er åbenbart et nyt tiltag i partiets utrættelige kamp mod biler og bilister i København. Tiltag, der generer bilisterne, har partiet gennemført i små skridt ad gangen.
Netop små skridt, så ingen rigtigt kan sige, at nu må det evindelige had til biler da ophøre. Men mange små skridt får efterhånden en stor effekt. Det er salamimetoden king size! Cykelstier, der er bredere end vejene, nedlæggelse af parkeringspladser, tårnhøje p-licenser etc. for bare at nævne nogle af Enhedslistens politiske sejre over bilisterne.
Men hvorfor trække pinen i langdrag? Hvorfor ikke få det klaret i et hug? Spær hele byen af med høje hegn, sæt bomme op ved indfaldsvejene, så ingen kan køre ind til København i bil. Og kræv så, at hvis man alligevel vil ind i København, så må man kun benytte løbehjul og budcykler. Taxaer kan man selvfølgelig ikke have, så man må derfor benytte sig af bærestole. Det ville også kunne opfattes som et sundhedspolitisk initiativ, og det kan man måske få en pris for!
Men der må vel være visse undtagelser? Ja, naturligvis. Alle politikere, ministre og statslige og kommunale embedsfolk er selvfølgelig undtaget, og det er Kongehuset naturligvis også. Vi er som bekendt alle lige, men nogle er mere lige end andre.
Mogens Nørgaard Olesen, trafikhistoriker, Frederiksværk
Vil Berlingske med ind i det tredje årtusinde?
For 30 år siden havde min kone og jeg samme fysiske adresse, samme postadresse og samme telefonnummer. I dag har vi stadig samme fysiske adresse, hvor vi får leveret den fysiske avis. Men vi har hver vores mail og hver vores telefonnummer. Det er imidlertid umuligt at få registreret dette på vores abonnement, hvilket betyder, at jeg dagligt, da abonnementet står i min kones navn, skal logge ind på de digitale nyheder fra Berlingske. Det tager tid og er ret besværligt.
Så hvornår retter I jeres abonnementssystem, så det svarer til virkeligheden for langt de fleste af nutidens familier? Det kan ikke udgøre den store it-mæssige udfordring.
Steen Ehlers, Birkerød
Banestyrelse eller …
I 1997 blev det vedtaget i Folketinget at oprette Banestyrelsen til at varetage administrative opgaver i forbindelse med afvikling af togdriften i Danmark.
Man får en fæl mistanke om, at en del af problemstillingen med indførelsen af ERTMS, som det fælles europæiske sikkerhedssystem hedder, skyldes manglende evner til at samarbejde med udenlandske leverandører.
Kunne man forestille sig, at en privat virksomhed ville være bedre egnet til denne øvelse?
Man ser jo at al sygetransport varetages privat her i landet.
Erik Tang Klampenborg
Hvidvask
Det bedste våben mod hvidvask – og dermed også mod den kriminalitet, der genererer de sorte penge – er, at skatte-, selskabs- og andre love og regler er så enkle som overhovedet muligt.
Jo flere undtagelser, særregler og satser m.m. en lov indeholder, jo større muligheder er der for at omgå reglerne, og jo sværere er det at kontrollere. Især hvis pengene flyttes mellem forskellige myndigheders områder, for eksempel mellem skat, socialområdet, miljø og andre områder med forskellige myndigheders ansvar.
John Jørgensen, Gilleleje
Tydelig tale fra Lilleør
Klar og modig tale fra Kathrine Lilleør vedrørende landbrugets holdning til klimapolitikken. Kan det overhovedet siges tydeligere?
Tilbage står at håbe på, at de (alt for mange) af os, der står lige på vippen til at tage stilling, nu bliver rykket ud af den dovne tilbagelænede holdning, som Lilleør rigtigt benævner den tilstand, og indser, hvor vigtigt, det er for de kommende generationers liv og klodens overlevelse.
Vi må blive ved med at have tillid til, at vores medmennesker er ordentlige mennesker, men vi må heller ikke være godtroende.
Margit Ibsen, Glostrup