Når politikerne på Københavns Rådhus taler om at måle luftforurening i København, så bliver det praktiseret ved at måle luftforureningen på H.C. Andersens Boulevard i myldretiden.
Jeg foreslår, at man i stedet måler luftforureningen på Langeliniekaj, når der ligger et af de utallige kæmpe krydstogtskibe med plads til flere tusinde passagerer, for jeg tror, at forureningen fra skibene godt kan hamle op med den forurening, der kommer fra bilerne.
For mens skibet ligger til kaj, kører dieselgeneratorer uafbrudt for at sikre strøm til mad, varme, varmt vand og forlystelser til skibets passagerer.
En dieselgenerator er som bekendt en af de mest forurenende elproduktioner, der findes og derudover larmer den i øvrigt også med en lavfrekvent støj, som er ganske enerverende at høre på for de beboere, der bor på Langelinie Allé.
Rapport fra Nationalt Center for Miljø og Energi i 2024 viser, at der årligt er over 400 for tidlige dødsfald i Københavns Kommune på grund af luftforurening. For at begrænse luftforureningen har man oprettet miljøzoner i Københavns centrum og Frederiksberg Kommune, hvor dieselbiler uden partikelfilter ikke må køre. Men krydstogtskibene er der åbenbart ikke nogen regler for.
Jeg er vidende om, at der fra krydstogtsæsonen 2025 bliver etableret landstrøm på Langeliniekaj og Oceankaj, men da kun de færreste krydstogtskibe er forberedt for landstrøm, så får det ikke den store betydning for luftforureningen, medmindre etableringen af landstrøm bliver fulgt op af et påbud om, at kun skibe forberedt for landstrøm kan lægge til i København.
Jeg tvivler på, at politikerne i København vil stille sådan et forbud.
Som en yderligere oplysning kan jeg tilføje, at når krydstogtpassagererne skal fragtes rundt i København, så sker det i turistbusser, der kører på benzin eller diesel. Der skal mange turistbusser til for at fragte flere tusinde passagerer rundt i København, så luftforureningen derfra er også ganske betydelig.
Jeg er ikke turistfjensk, men jeg har umådelig svært ved at forstå, hvorfor ingen københavnske politikere tager fat i dette område, idet det i min optik må være en af de lavthængende frugter i forhold til at begrænse luftforureningen i København.
Men måske skyldes det, at vi i København K og Indre Østerbro, der dagligt skal leve med luftforureningen, udgør et beskedent vælgerpotentiale i forhold til de indtægter, kommunen får fra krydstogtgæsterne.
Lone Andersen, København
Kongen tog fusen på Danmark
Kongen tog fusen på hele Danmark, på pressen, på hysteriske opinionsmålinger, som insisterede på at stille ham op mod Dronning Margrethe. Med et lunt glimt i øjet indledte Kong Frederik på overlegen vis med at konfrontere os med vores skepsis, hvorpå han selvsikkert gik i gang med at pille alle dystre forudsigelser fra hinanden.
Kongen viste, at han er konge i egen ret, at han hviler i sig selv. Kongen er sin egen. Bravo!
Bente Sarroe, København
Mere retfærdig betaling for offentlig service
Er det en naturlov, at provinsen og særligt yderområderne fortsat skal finde sig i dårligere og dårligere offentlig service?
Ser vi på udviklingen gennem de seneste årtier, så er det, hvad der faktuelt har fundet sted.
Det lokale kommunekontor eller rådhus, politistationen, folkeskolen og vuggestuen, hvis den overhovedet fandtes i lokalområdet, er nedlagt og sammenlagt til store enheder i større bysamfund. De lokale busruter indskrænkes eller nedlægges helt. Det lokale sygehus er for længst nedlagt, og den sidste praktiserende læge er forsvundet.
Følgevirkningen er, at de liberale servicevirksomheder og detailhandel udtyndes – begge dele til stor gene for lokalbefolkningen.
Politikerne forsøger febrilsk at lappe på forholdet ved at flytte statslige arbejdspladser ud i provinsen – ofte flytninger, der ikke giver mening og slet ikke er rationale.
Senest har regeringen »lovet« lægepraksis etableret mere lokalt, ligesom regeringen selv tror på, at det lader sige gøre at lokke eller tvinge læger til at tage job i yderområdet.
Det kommer ikke til at ske – i hvert fald ikke uden betydelig merudgift til bonusløn for at påtage sig den opgave.
Denne udvikling er beklagelig, men den følger »naturloven«.
De hidtidige politiske tiltag har været uden virkning, meget fordyrende eller direkte latterlige. Lad os dog gå andre veje.
I stedet burde der gives rabat i skattebetalingen i områder, hvor borgerne af geografiske grunde får en ringere service. Borgerne her får dermed bedre råd til at købe den lille VW Up og transportere sig selv til den offentlige service i de større bysamfund.
Det giver mere mening og vil såmænd vise sig at være billigere i det lange løb for samfundet og bedre for den enkelte. Løsningen klares let og enkelt med et simpelt regneark.
Ove Thorndal Poulsen, Boeslunde
Hvad er breaking news?
Forleden på TV 2 lige, før statsministerens nytårstale, kunne man i breaking news læse, at Alex Vanopslagh venter en søn med sin kæreste.
Hold da op en nyhed, når man så efterfølgende kunne læse nyheder som attentat i New Orleans, krigen i Ukraine mv. Det forekommer noget useriøst rent journalistisk i forhold til de øvrige nyheder.
Tillykke til Alex Vanopslagh og alle de andre kommende fædre.
Anni Braagaard, Herlev
Læserbreve på maks. 1.350 tegn inkl. mellemrum sendes til debat@berlingske.dk



