Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Hvorfor accepterer vi krydstogtskibenes forurening og arbejdsforhold?

»Er det virkelig rigtigt, at København vægter hensynet til en turistindtægt højere end hensynet til vores miljø og anstændige løn- og arbejdsforhold? Begge områder, som vi har kæmpet for og er kommet langt med i Danmark, men som vi lige med hensyn til krydstogtskibe vælger at nedprioritere eller se helt bort fra,« skriver Carsten Laursen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Jeg har et spørgsmål til Frank Jensen og resten af Københavns Borgerrepræsentation:

Glæder I jer til at få krydstogtskibene tilbage til København?

Jeg kan lige for klarheds skyld sige, at det gør jeg ikke. Jeg vil gerne prøve at forstå, hvordan I vurderer fordele og ulemper ved denne form for turisme, og hvilket samlet resultat – positivt eller negativt – I kommer frem til.

Jeg vil tro, at det positive i regnestykket er indtægter for havnen og omsætning i byens butikker og forlystelser og restauranter. Hvor mange penge drejer det sig mon om? På det jeg kan forstå, lægger disse turister væsentlig færre penge end andre, da de typisk spiser de fleste måltider og overnatter om bord på deres skib. Findes der tal for, hvor meget disse turister betyder for byens økonomi? For det må jo være det, der skal opveje de negative sider, som følger denne type turisme.

Jeg tænker specielt på to negative sider, som vi skal acceptere; forureningen fra skibene og de kummerlige arbejdsforhold, som de ansatte på skibene lever under. Forureningen fra disse skibe er væsentlig, og det gælder både partikler og NOx fra deres dieselmotorer, som jo typisk kører under hele opholdet for at holde disse kæmpe flydende hoteller med strøm. Arbejdsforholdene for de ansatte er i flere omgange dokumenteret som helt uacceptable i forhold til, hvad vi kræver i Danmark, men nu sejler disse skibe jo typisk under panamansk eller lignende flag, netop for at undgå de regler, der gælder i de lande, de besøger.

Er det virkelig rigtigt, at København vægter hensynet til en turistindtægt højere end hensynet til vores miljø og anstændige løn- og arbejdsforhold? Begge områder, som vi har kæmpet for og er kommet langt med i Danmark, men som vi lige med hensyn til krydstogtskibe vælger at nedprioritere eller se helt bort fra.

Jeg mener, at I skal beslutte, at København ikke ønsker krydstogtskibene tilbage, før de kan slukke motorerne og køre på landstrøm, og før de kan dokumentere, at arbejdsforholdene på skibene følger danske minimumskrav.

Hvad synes I?

Carsten Laursen, Charlottenlund