Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Hvor langt skal vi gå for den grønne omstilling?

»Hvad ingen nævner er de miljømæssige konsekvenser der findes ved produktion af en el-bil, og ikke mindst når vi igen skal skaffe os af med denne - og specielt batteriet i disse biler,« skriver Mia Metz Jensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lucy Nicholson / Ritzau Scanpix

I en tid hvor den grønne omstilling og den grønne politik er i højsædet og trækker stemmer som aldrig før, hvornår er nok så nok? Det spørgsmål har jeg stillet mig selv mange gange.

Der er ingen tvivl om, at vi står overfor nogle alvorlige klimaændringer, såfremt vi ikke handler langsigtet. Men hvor langt skal vi egentligt gå? Og i hvilket tempo?

Som kandidatstuderende med speciale i energiopbevaring og energioptimering, vil jeg nødigt sige, at vi blindt skal omstille alt, til hvad der ligner det grønne alternativ. Ofte hører man partier sige, at de ønsker, at vi inden 2030 skal stoppe al salg af benzin- og dieseldrevne biler, og derved gøre det mere attraktivt for forbrugerne at vælge en elbil som alternativ. Men hvad ingen nævner er de miljømæssige konsekvenser, der findes ved produktion af en elbil, og ikke mindst når vi igen skal skaffe os af med denne – og specielt batteriet i disse biler.

Man hører sjældent en politiker omtale, at vi skal passe på vores naturressourcer, medmindre vi snakker ressourcer, der er tilgængelige indenfor Danmarks grænser. Som udgangspunkt er jeg ikke uenig i, at det er smart at gøre eldrevne køretøjer attraktive for de danske forbrugere. Der er flere fordele i det blandt andet, at der i Danmark ikke (set relativt til andre steder i verden) langt fra A til B, hvorfor rækkevidden for batterierne i fuld opladt tilstand vil være rigeligt til almindeligt hverdagsforbrug for de fleste. Det hjælper bare ikke, hvis vi udelukkende ser på fordelene.

Så hvornår begynder nogen at stille de kritiske spørgsmål? Eller skal vi åbenbart acceptere, at vi i Danmark ikke vil stille krav for at optimere mulighederne for genanvendelse af ressourcer, samt at den CO2-udledning, der finder sted under produktionen, ikke er i Danmark, hvorfor vi kan lukke øjnene? Der er fine muligheder for genanvendelse af batterimaterialerne, hvis vi i Danmark vil kræve den nødvendige lovgivning.

Vi skal lave grøn omstilling og være et grønt forgangsland, men det hjælper ikke, hvis vi skubber CO2-udledningen til udlandet og ikke vil gøre det nødvendige for at undgå et enormt ressourcespild! Så før vi i Danmark bare gør det, der virker grønt, så skal nogen stille de kritiske, men nødvendige, spørgsmål! Vi kunne jo starte med et forslag om obligatorisk mærkning af batterierne i elbiler, således disse kan sorteres og genanvendes bedst muligt.

Mia Metz Jensen, Odense