I mandags kunne man på havet syd for Lolland se to former for vindteknologi mødes. Det var Skoleskibet Georg Stages 30 meter høje master, der passerede de mere end tre gange så høje havvindmøller på feltet Rødsand 2.
På Georg Stage har vi sejlet for vindkraft siden 1882, men i fremtiden skal dansk vindkraft op i en langt større skala. Det er politisk besluttet, at havvindmøller og energiøer skal sikre den grønne omstilling.
Men hvem skal bygge dem?
På Georg Stage uddanner vi unge mennesker mellem 18 og 22 år til ubefarne skibsassistenter, som er grunduddannelsen for en karriere til søs. Vi har stor søgning, og vores elever er stærkt efterspurgte i de maritime erhverv, men vi har kun plads til 63 elever om bord på hvert togt – og har lidt svært ved at overbevise politikerne om, at to togter ikke er for meget, men tværtimod alt for lidt til at dække erhvervets behov.
Det kræver nemlig titusinder af søfolk at opføre og vedligeholde havvindmøller i den skala, der er besluttet. Der skal sejles materialer, mandskab og specialister frem og tilbage i stort tal, og allerede nu har danske rederier vanskeligheder med at få ansøgninger nok til deres stillinger. Og når de er opført, så skal de vedligeholdes og i sidste ende også pilles ned igen på en bæredygtig måde. Det er alt sammen noget, som kræver masser af søfolk med hovedet i orden og hænderne skruet rigtigt på.
Det var grunden til, at virksomhederne Northern Offshore Services og RWE, som står for vindmølleparken ved Lolland, havde inviteret Georg Stage forbi og introducerede eleverne for jobmulighederne i branchen. De vil, som så mange andre, have fat i vores elever.
Indtil nu handler energiødebatten om tilladelser og penge, hvilket også er vigtigt, men den største flaskehals er, at der slet ikke er unge nok, som går efter tekniske og maritime uddannelser. Uden dem bliver der intet havvindmølleeventyr.
Så er der nok nogle, som vil sige, at vi blot kan ansætte udlændinge. Det er en velafprøvet strategi, men den grønne omstilling er ikke kun et dansk fænomen. Andre lande har samme plan, så det er urealistisk at tro, at vi kan tiltrække nok arbejdskraft fra udlandet.
De maritime uddannelser er glade for at kunne bidrage til den grønne omstilling, og vi ville ønske, at vi kunne gøre mere. Lige nu kæmper vi en voldsom kamp for at vedligeholde arbejdsstyrken, så en mangedobling af efterspørgslen kræver ikke små korrektioner. Det kræver en radikal nytænkning.
Diskussionen om dobbelttogter til skoleskibene er vigtig, men der skal meget mere til, hvis Danmark vil beholde sin internationale førerstilling inden for grøn energiproduktion.
Mærsk har allerede bestilt de første 19 containerskibe, der kan sejle på metanol. Metanol, som skal produceres med strøm fra blandt andet havvindmøller. Så i fremtiden vil både gamle skoleskibe som Georg Stage og de nyeste containerskibe komme til at sejle på vind, hvis vi har arbejdsstyrken til det.
Asser Amdisen, direktør, Skoleskibet Georg Stage