Den svenske konge, Carl 16. Gustav, har udtalt på TV, at den svenske coronastrategi er fejlagtig, og at den har medført stor sorg hos mange svenskere. Dette er han blevet kritiseret for overalt, for en monark må ikke blande sig i politik.
Men den svenske konge er også et menneske, og når man ser på, at folk lider, så har man som menneske pligt til at gribe ind. Det er præcis det, kongen gør. Han viser mod, og han viser, at han er det svenske folks konge. For han bekymrer sig om, hvordan den almindelige svensker føler og har det. Derfor må vi samstemmende sige: Hurra for den svenske konge!
Den svenske regering har ikke gjort noget som helst effektivt for at bekæmpe coronaepidemien. Derfor er Sverige ramt af epidemien i et helt andet omfang end andre lande. Restriktioner er ikke morsomme, men bare at lade stå til og se from ud er langt værre.
Samtidig har Sverige en chefepidemiolog, Anders Tengell, som vel må betegnes som Sveriges ultimative svar på Komiske Ali. Hans vedholdende benægtelse, af at der er et stort problem med corona i Sverige, må betegnes som rystende.
Den svenske konge fortjener stor menneskelig respekt og opbakning.
Mogens Nørgaard Olesen, Frederiksværk
Hvorfor, Anne Paulin?
I Berlingske 13 december hævder Anne Paulin MF (S), at rød bloks politiske projekt ikke er kollapset. Tillad os et enkelt spørgsmål i den anledning: Hvis dette er rigtigt, hvorfor skyer S så den kritiske debat og journalistik?
Aften efter aften bliver speakerne i TV-Avisen hæse af at fortælle: »Det har heller ikke i dag været muligt at få minister X til at stille op til interview«. S gemmer sig bag en vognborg af spindoktorer og embedsmænd, som Frederiksen-regeringen i stigende grad politiserer.
Det er ikke ualmindeligt, at embedsmænd i dag ringer til kritiske journalister for at få dem til at rette ind. Pressen må ikke kalde grundlovsbruddet i forbindelse med minkskandalen for et brud på grundloven, men skal skrive »fejl«. Statsministeren foretrækker monologen med vennerne på Facebook og nedgør de traditioner medier – endda som pressens minister. Når statsministeren eller andre ministre stiller op til koreograferede pressemøder, er der kun mulighed for at stille to spørgsmål pr. journalist uden opfølgende spørgsmål. Situationen begynder at minde om de autokratiske tilstande i Polen og Ungarn. Demokratiet er udfordret. Hvorfor, Paulin, hvis den politiske vare er så fortræffelig?
Lars Adam Rehof, grundlægger, Center (nu Institut) for Menneskerettigheder, og Erik Boel, tidl. international sekretær (S)
Ja tak til at overdække Vesterport Station
Politikerne på Københavns Rådhus får i disse uger præsenteret resultatet af trafikanalyserne af de projekter, der er på tegnebrættet inden for »Metropolzonen«. Det er Tivolis lukning af Vesterbrogade, færre biler i Middelalderbyen, lukning af Vester Voldgade ved Rådhuspladsen – og så forslaget om en overdækning af det store grimme hul ved Vesterport Station, kaldet Vesterport Banegrav.
Fra Venstres side giver vi gerne vores fulde støtte til overdækningen af Vesterport Banegrav med nye boliger og en grøn park. Her får københavnerne nemlig et helt nyt erhvervs- og boligområde sammen med et grønt byrum, der integrerer stationen med bygningerne omkring den. Desuden får vi mulighed for at etablere almindelige boliger inde i selve byen i et område, hvor der ikke er særlig mange i forvejen – og det mindst i en højde, der matcher det ikoniske Arne Jacobsen hotel.
Københavnerne får samtidig lukket banegraven og får i stedet adgang til et grønt byrum hele vejen fra Axelborg og hen via pladsen foran Palads og ad Hammerichsgade frem til H.C. Andersens Boulevard. Derfor vil vi lukke Hammerichsgade og omdanne det til et grønt byrum.
Selvom både Socialdemokratiet og Enhedslisten påstår, at de vil have mindre trafik og mere grønt, har de stemt imod. Det er helt sort. Skal vi arbejde med, at noget er bilfrit, så skal vi da gøre det her, hvor vi bygger ovenpå en station i stedet for på f.eks. Stejlepladsen, som samme partier vil gøre bilfri, selvom der ikke er en station i miles omkreds.
Banegravsprojektet er et projekt for alle københavnere. Et projekt, der både udvikler byen og holder trafikken i gang. Det siger vi ja tak til.
Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester i København



