Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Har vi ikke råd til ordentlig viden i kampen mod fake news og misinformation?

»I gamle dage gik man på skolebiblioteket og slog op i leksikonnet, men det ligger ikke til en generation, der er digitalt indfødte og har gået virtuelt i skole det sidste år. Derfor håber vi på fortsat støtte til lex.dk. Cirka 220.000 artikler, der hver måned bruges af 1,2 millioner borgere, der tilsammen slår op tre millioner gange,« skriver Ingrid Kjærgaard og Oliver Asmund Bornemann. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Der er i de senere år og særligt i kølvandet på coronakrisen kommet et fokus på fake news – særligt på de sociale medier. Men fake news, mis- og desinformation er mere end konspirationsteorier og udokumenterede tweets. Det fleste elever, der søger information på nettet, kan sagtens sortere de mest karikerede eksempler på usandheder frem. Langt sværere bliver det, når man sidder med en større skriftlig opgave og selv skal søge al information frem selv. Så er det ikke nok bare at få at vide, at man ikke skal bruge Wikipedia som kilde.

Det er i gråzonerne mellem fup og fakta, at falske informationer trives og formerer sig. De spredes lynhurtigt, og hvis vi ikke kan få at vide af vores undervisere, hvor vi kan finde korrekt information, så må vi sejle vores egen sø. Der er masser af kilder, der af egeninteresse vil have spredt et bestemt budskab eller minimere en kritik. Neutrale ekspertkilder, der arbejder med faktuel, forskningsbaseret viden, er en klar mangelvare. Og det må aldrig blive afhængigt af skolernes økonomiske prioriteringer – det skal være tilgængeligt for alle på tværs af uddannelser og institutioner. I gamle dage gik man på skolebiblioteket og slog op i leksikonnet, men det ligger ikke til en generation, der er digitalt indfødte og har gået virtuelt i skole det sidste år.

Derfor håber vi på fortsat støtte til lex.dk. Cirka 220.000 artikler, der hver måned bruges af 1,2 millioner borgere, der tilsammen slår op 3 millioner gange. Her får de gennemarbejdede, troværdige artikler, der er skrevet af danske forskere og eksperter, skrevet ud fra en dansk vinkel. Der er i Danmark fra 7. klasse i folkeskolen og opefter i undervisningssystemet omkring 1 millioner elever, studerende og undervisere, hvis dagligdag drejer sig om tilegnelse og videreformidling af korrekt viden. Vi bliver undervist i kildekritik og selvstændig søgning af information, men det er også nødvendigt med solid, faktuel viden, som man altid kan vende tilbage til. Der bruges milliarder på undervisningsmaterialer hvert eneste år – så burde det også være muligt at skabe økonomisk grundlag på nogle få millioner for en fortsat vedligeholdelse af lex.dk.

Derfor dette opråb til landets politikere. Kulturminister Joy Mogensen, børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil og uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen, kom nu ind i kampen mod fake news, misinformation og deres påvirkning af den offentlige debat.

Ingrid Kjærgaard og Oliver Asmund Bornemann, formænd for hhv. Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og Landssammenslutningen af Handelsskoleelever