Gymnasieelev: Gymnasiet burde være mere end stress

Foto: Jens Nørgaard Larsen. »Der ligger et kæmpe pres på os, fra vi starter i udskolingen, om at klare os godt.« Arkivfoto
Læs mere
Fold sammen

Da min veninde og jeg scrollede gennem Facebook i en lettere kedelig engelsktime, faldt vi over et klip fra DR3s nye program »Hvordan går det«, der diskuterer stress hos ungdommen. Efter et lille minut kom min veninde med konklusionen: »Har vi det ikke alle sådan?«

Stress og angst er blevet hverdag for ungdommen. Vi unge ignorerer faresignalerne og symptomerne af frygt for at få for højt fravær eller dårlige karakterer. Der ligger et kæmpe pres på os, fra vi starter i udskolingen, om at klare os godt. Børn i 8. klasse skal en alder af 13 tage stilling til, hvad de vil med deres liv. Men de fleste har ingen idé om, hvad de vil ti år ud i fremtiden, og rammes af at være utilstrækkelige.

Denne følelse hænger ved, når de unge begynder på ungdomsuddannelserne, hvor det konstante karakterpres ligger i baghovedet til hvert modul. Og ja, så tænker du nok som etableret i erhvervslivet, at sådan er det at gå i gymnasiet. Men det behøver ikke være sådan. For jeg vil have de tre bedste år af mit liv til at handle om andet end ondt i maven og karakterpres.

Stress i gymnasierne er blevet så slemt, at Rungsted Gymnasium i løbet af november afholder en »stresshåndteringsworkshop« for eleverne. Men er det løsningen? Burde vi ikke forebygge gymnasiet mod at skabe stress fremfor at lære eleverne at håndtere stress?

Vi har en chance for at gøre oplevelsen og uddannelsen bedre for de næste generationer. Vi har muligheden for at se vores børn vokse op uden at skulle berolige dem med, at det er hårdt at gå i gymnasiet, for det var det også for en selv. Gymnasiet skal være hårdt – det er hårdt at lære. Men det skal klares med et smil, ikke et sammenbrud.