Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Gør som Sverige og styrk læselysten

»En læseundersøgelse fra 2017 viser, at hvert tredje danske barn sjældent eller aldrig læser, og at kun 20 procent af danske børn rigtig godt kan lide at læse,« skriver Tine Segel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard

I Sverige er andelen af unge, der læser i fritiden halveret på ti år. Den svenske regerings svar er at afsætte 200 millioner svenske kroner i en læsepakke til at efteruddanne lærere, styrke bibliotekernes tilstedeværelse og læselyst i samfundet.

Et stærkt svar på det, man godt kan kalde en læsekrise. En krise som kan få konsekvenser for svenske børn og unges mulighed for at klare sig godt i skolen, hvis svenskerne ikke sætter ind.

Går det så meget bedre i Danmark? Nej, desværre ikke. Også her er andelen af læsere faldet. En læseundersøgelse fra 2017 viser, at hvert tredje danske barn sjældent eller aldrig læser, og at kun 20 procent af danske børn rigtig godt kan lide at læse.

Det gør ondt i hjertet på mig som bibliotekarernes formand. For børnebibliotekarerne er klar med gode ideer og tiltag til at styrke børns læselyst, og som forbund deltog vi sammen med mange andre gode kræfter i udarbejdelsen af et forslag til en national læsestrategi, som blev præsenteret på Christiansborg i september 2019. Ideerne er der stadig. Pengene mangler.

Så nu samler vi igen sammen til en læseundersøgelse, der med al sandsynlighed igen vil vise, at læselysten er dalende, og at vi også i Danmark står i en læsekrise, som kræver handling. Jeg håber, at politikerne reagerer denne gang.

Læsning er fordybelse. Læsning er indblik i andre verdener og mulighed for at spejle sig selv i litteraturen. Læsning er udvidelse af ordforråd. Jo mere vi læser, desto hurtigere kan vi afkode et budskab, forstå en opgave og formulere et svar. Læsning er forudsætningen for at kunne formulere sig i tale og på skrift, så vi selv bliver hørt. Læsning er vejen til uddannelse, der er en stærk driver for at udligne den sociale ulighed i Danmark.

En ny analyse foretaget for Egmontfonden viser, at 54 procent af de anbragte børn og unge, der ofte læser en bog for fornøjelsens skyld, har gennemført eller er i gang med en ungdomsuddannelse. For anbragte børn og unge, der aldrig lystlæser, er det kun 38 procent. Læsning ændrer liv.

Det er inspirerende at se den svenske regerings handlekraft. Det er frustrerende at se den danske regerings tøven. Kære kulturminister, genlæs læsestrategien, og find midlerne til at sætte de gode ideer i værk.

Tine Segel, formand i Forbundet Kultur og Information