Gør flygtningebørnene parat

I 6A er børnene klar til at tage imod flygningebørn, der er kommet hertil og nu skal fortsætte deres børne- og ungdomsliv i Danmark. Vi ved ikke så meget om deres baggrund eller deres fremtid, men når de kommer ind i vores klasse, skal de være en del af alt, hvad der er den danske folkeskole. Aisha kommer til at sidde ved siden af Kirstine, og de skal følges ad de næste år i folkeskolen. De skal arbejde sammen, de skal spise sammen, og måske bliver de gode veninder.

I klassen sidder i forvejen 24 elever med forskellig baggrund, kultur, sprog, forskellige faglige niveauer, sociale vanskeligheder og måske også diagnoser. Børn lærer at forstå meneskers mangfoldighed, og alle skal være med.

Aisha har gået i modtageklasse, og bliver fulgt ind i klassen af en specialuddannet lærer, som kender Aishas baggrund og hendes familie. Modtageklassen er en del af skolen, så lærerne kender hinanden og forstår at samarbejde for at gøre overgangen lettere både for Aisha og klassen. Aisha har arbejdet intensivt med det danske sprog, og hun er allerede en del af folkeskolen, hun har været på klassetur og hun forstår demokratiet i klasseværelset. Hun har læst H.C. Andersen, hun har været i svømmehallen, på biblioteket, og hun er godt i gang med at få sat danske ord på de faglige begreber, børnene kender fra deres tidligere skolegang.

I modtageklassen får børnene undervisning af erfarne og specialuddannede lærere, der kender de faglige mål, børnene møder i den danske folkeskole. Det arbejde, der foregår i modtageklasserne, har en enorm betydning for flygtningebørnene, men også for alle de andre børn i klassen. Modtageklassen er billetten til en positiv integration i Danmark.

Vi kan ikke undvære modtageklasserne! Hvis regeringen får held til at gennemføre de planlagte besparelser, kommer alle børn til at betale prisen!