Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Efter at have brugt et anseligt beløb på afvikling af melodi-grandprix – står arrangører smilende frem og bedyrer, at alle kroner er givet godt ud. Reklameværdien for Danmark er ubetalelig.
Samtidig pålægges erhvervslivet helt urimelige byrder. Eksempelvis insisterer skattevæsnet på at opkræve bidrag fra Grønttorvet, som ikke er justeret efter gældende regler. Man kræver en skatteudskrivning på området i Valby, som er baseret på private boliger trods det, at der vedvarende er et marked på stedet, som efter gældende regler beskattes mere lempeligt. En vedtaget lokalplan fortæller, at der på et tidspunkt skal være boliger på stedet, men denne plan er langtfra effektueret.
I realiteten betyder det, at enkelte virksomheder vil få en stigning på 700.000 kr. årligt i husleje. Det er mere end man kan bære, så der er lagt på til en lukning eller konkurs.
Blot et eksempel, som er inde på livet. Men ligeså andre steder i landet. Umulige vilkår – og lukning til følge eller udflytning til lande med mere beskedne krav.
Og man kan så spørge, hvad den værdifulde reklame for landet er værd, hvis så mange firmaer drejer nøglen om. Måske er den overordnede ide, at Danmark skal omdannes til et domæne, hvor fun-kulturen er det bærende livsgrundlag? Er det noget, vi ønsker?