Fri leg har en vigtig funktion, Lilleør

Modelfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Sognepræst Kathrine Lilleør skriver i Berlingske 23. april, »Fri mobning og Kundbypigen«, om mobning i skolen, på de sociale medier og i børnehaven og om hjemmets medansvar.

Hun mener, at begrebet »fri leg«, en vigtig del af børnehavearbejdet, nærmest er årsagen til, at mobning eksisterer. I sin »analyse« af fri leg mangler Lilleør næsten bare: mens pædagogerne sidder og drikker kaffe. Selv om der også i pædagogfaget findes dårligt udført arbejde, finder jeg det urimeligt at fremstille en vigtig del af pædagogens arbejde sådan.

»Fri leg« medvirker til, at barnet lærer, hvordan man fungerer i sociale sammenhænge. En lærdom for livet. Skal det lykkes, må »fri leg« praktiseres under dygtige pædagogers opmærksomhed. Pædagogen er med til at skabe de rammer, som »fri leg« foregår i, og sikre, at også de svageste får chancen for at udvikle sig. Der skal være empati, solid faglig viden og indsigt, så pædagogen kan spotte, hvor der skal gribes ind, justeres, opdrages og belæres således, at alle får bedst mulighed for at udvikle sig uden at forhindre andre i det samme. Den adfærd, som barnet lærer hjemme, skal prøves af i et anderledes og trygt miljø, så de ser, at et godt fællesskab kræver hensyntagen.

Mange gode institutioner med dygtige pædagoger gør dagligt en stor indsats for, at børnene får et godt grundlag. Arbejdet er ikke færdigt i børnehaven, men bunden er lagt. Det er vigtigt, at hjemmene bakker op, at politikerne forstår deres ansvar, og at skolen bliver bedre til at udnytte skolereformens muligheder for at få flere pædagoger i skolen, så lærere og pædagoger i samarbejde kan skabe en skole, hvor fortsættelsen af den gode børnehaves »fri leg« bliver medvirkende til, at mobning ophører. Om det er nok til at undgå flere Kundbypiger er svært at sige, men nok værd at prøve.

Birger Thomsen, pensioneret daginstitutionsleder, Randkløve Alle 46, 2770 Kastrup