Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Fri adgang til gymnasiet

Matematik B er så simpelt efterhånden, at man kan diskutere, om det overhovedet har noget med matematik at gøre, mener Mogens Nørgaard Olesen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Der har været nogen forvirring om adgangskravene for at blive optaget som elev i gymnasiet. Undervisningsminister Merete Riisager har måttet indrømme, at karakterkravet om 5 ikke gælder, idet der er så mange undtagelsesbestemmelser, at der i praksis er fri adgang til gymnasiet.

Dette er i sig selv problematisk. Men det er direkte forkert, når ministeren hævder, at faget Matematik B (matematik på B-niveau) er svært. Hermed understøtter hun en skrækkelig myte. Matematik B er så simpelt efterhånden, at man kan diskutere, om det overhovedet har noget med matematik at gøre. Eleverne har desuden mulighed for at bruge store avancerede matematikprogrammer, og selv på A-niveau benytter de den slags for f.eks. at trække 1 fra et andet tal (det er faktisk set) eller for at løse en simpel lineær ligning af typen 2x + 5 = 13 (det er også set). Dette er sørgeligt og viser, at matematikken faktisk er væk.

Når der er så mange elever, som dumper i matematik B, er det ikke pga. sværhedsgraden, når det faglige niveau er helt i bund, men fordi man har elimineret alt det stof, der giver matematikken saft og kraft. Det kulturelle aspekt er helt væk. Og i stedet for at vise eleverne, at matematik er et videnskabeligt og kreativt fag, så har man reduceret det til et ligegyldigt håndværksfag. Det engagerer ikke et ungt menneske, og derfor dør faget. Trist!

De store dumpeprocenter havde man ikke, dengang Matematik B havde et substantielt matematisk indhold.

Hvorfra ved jeg dette? Som ganske ung kandidat i matematik og fysik underviste jeg i gymnasiet, dernæst blev jeg ansat ved skovteknikeruddannelsen, og så kom jeg til Københavns Universitet, hvor jeg siden 1993 har afholdt forelæsninger i matematik for økonomistuderende. Jeg kan også oplyse, at man før 2000 kunne blive optaget på økonomistudiet med Matematik B, men at dette krav har måttet skærpes til Matematik på A-niveau simpelthen, fordi B-niveauet er alt for lavt.

Undervisningsministeren har derfor ikke ret, og i denne sag misinformerer hun eleverne. De kan tage det helt roligt. Enhver kan komme i gymnasiet og blive student.

Mogens Nørgaard Olesen, medlem af Undervisningsministeriets ekspertudvalg for faglighed i gymnasiet.