Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Fordomsfulde påstande gavner ikke, Kathrine Lilleør

Det ville klæde Kathrine Lilleør at sætte sig mere ind i tingene, før hun strør om sig med løsrevne citater og overfladiske påstande, som hun spinder til formodede antagelser, skriver Hans-Ole Bækgaard. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Sognepræst Kathrine Lilleør formår med sin kommentar i avisen 1. september fordomsfuldt at fremstå som moralens vogter. Det ville dog klæde hende – og være godt for en seriøs debat – at sætte sig mere ind i tingene, før hun strør om sig med løsrevne citater og overfladiske påstande, som hun spinder til formodede antagelser.

Hun får tegnet et billede af den folkekirkelige bevægelse Indre Mission, som rammer en del forbi. Det bygger blandt andet på hendes »stilfærdige erfaring, at helvedesforkyndere altid forkynder Helvede for alle andre end dem selv«.

Indre Missions formål er at »lede til Jesus og leve i ham«. Derfor er vi optaget af at forkynde om Guds nåde og om frelsen i Jesus Kristus. Vi tror på Jesu egne ord om, at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. I den sammenhæng er det ikke ligegyldigt at stille spørgsmål om, hvorfor vi har brug for Guds nåde, eller hvad vi frelses fra. Svarene handler om teologi, og her er vi meget muligt uenige. Men lad det så være en teologisk saglig uenighed, vi kan drøfte, i stedet for offentlig bagtalelse.

Det ville også klæde Kathrine Lilleør at sætte sig ind i den forfatter, hun kritiserer. Andet er simpelthen useriøst. Flere forhold blandes sammen i hendes karikerende fremstilling, og hun har åbenlyst ikke læst Jacob Munks bog. Bogen gør netop op med den forenklede og ekskluderende seksualmoral, som kirken – og herunder også Indre Mission – desværre til tider har været præget af.

Mildt sagt er det en hån mod Indre Missions mange tusinde frivillige klubmedarbejdere og lokale ledere over hele landet, når Kathrine Lilleør fremkommer med påstande om, at i Indre Mission er moral vigtigere end Gud, og at de som moralister »forkynder undergang for dem, der ikke er som de selv«. Hver uge bruger de mange timer på at forkynde evangeliet om Guds nåde og tilgivelse, som gælder alle uanset moral og livssituation.

Havde hun spurgt nogle af de mere end 13.500 mennesker, som denne sommer har deltaget i Indre Missions bibelcampings, og hvoraf flere ikke normalt kommer i kirkeligt arbejde, hvad det er for en forkyndelse, de har lyttet til og glæder sig over i Indre Mission, kunne deres svar temmelig sikkert have korrigeret hendes fortegnede billede.

Lad os endelig diskutere uenigheder og kalde tingene ved rette navn. Men lad venligst være med at pådutte Indre Mission holdninger og påstande, som ikke passer – uanset hvor ofte de gentages.

Hans-Ole Bækgaard, præst og formand for Indre Mission i Danmark