Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Folkeskolen skal udvikles sammen med eleverne

»Jeg mener, at vi som samfund skal tage hånd om alle kommende medborgere i folkeskolen.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

I folkeskolen lærer du at regne, at læse, at bruge en formel i matematik, at løse en ligning, at tale engelsk og tysk eller fransk, og du lærer, hvordan du bruger en gasbrænder og at spille hockey osv. Hvor meget af det her, skal du bruge i dit virkelig liv? Højst halvdelen af det.

Hvorfor lærer man ikke, hvordan man er voksen i skolen? I matematik kunne man bruge meget mere tid på at holde en økonomi i stedet for at udregne en ligning mm. Økonomi skal vi alle bruge, men vi skal ikke alle bruge ligning-udregningen.

Folkeskolen er for alle, og derfor bør folkeskolen være med til at danne vores kommende medborgere. Og ikke glemme dem. Det er noget af det vigtige. Hvorfor er der så mange unge mennesker, som medvirker i TV-programmet »Luksusfælden«? De fleste unge kan ikke finde ud af at holde sin egen økonomi. Hvis de har nogle ressourcestærke forældre, kan de låne af dem, men ellers går de ud og tager kviklån. Det er ikke godt nok. Det er faktisk for dårligt.

Hvis alle fik økonomiundervisning fra 5. klasse og opefter - og ikke bare et eller to moduler, men et helt forløb fra 5. klasse til man går ud af skolen - så kunne det være, at 50 pct. af de unge, som ikke kan finde ud af økonomi, nu ville vide, hvordan tingene fungerer.

Jeg mener, at vi som samfund skal tage hånd om alle kommende medborgere i folkeskolen. Alle skal have en chance, alle kan blive til noget, og alle skal modtage mere relevant undervisning.

Hvorfor modtager folkeskolens elever kun én uges seksualundervisning og en uges dramaundervisning, som de kalder obligatorisk emneuge, men derimod skal alle modtage fysik- og kemiundervisning? Hvorfor skal naturvidenskabelige elever tilgodeses og ikke de kreative eller mere sportslige elever? Seksualitet er vigtigere end fysik og kemi.

Hvis du er kreativ, viser forskningen, at du klarer dig bedre i skolen. Derfor skal der fokuseres mere på de kreative fag. Grundidéen med at gå i folkeskole er, at man skal lære, blive klogere og blive et dannet ungt menneske, når man går ud. Eleverne skal modtage relevant undervisning, og lærerne skal uddannes bedre indenfor de andre fag. Ronnie Jeppesen, Charlottenlund