Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

FDM forsvarer seriekriminelle bilister

Skal man kunne beslaglægge en bil, hvis ejeren igen og igen parkerer ulovligt? Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

FDM forsvarer seriekriminelle bilister

FDMs juridiske konsulent Dennis Lange er i artiklen »Regeringen vil give kommunerne lov til at beslaglægge ulovligt parkerede biler« citeret for følgende: »Én ting er at få en parkeringsafgift eller tre, men ligefrem at få beslaglagt bilen med de omkostninger og det besvær, som det medfører, er voldsomt indgribende i folks liv. Det, mener vi ikke, står i proportion til det forhold, at du har parkeret ulovligt«.

Jeg håber, at Berlingske har citeret Dennis Lange helt galt. Ellers må jeg med vrede og stor afsky konstatere, at mit FDM er begyndt at forsvare kriminelle bilister, der gentager og gentager deres forseelse. Med kommentaren gøres der jo tykt nar ad os bilister, der kører og parkerer efter reglerne.

Vi pæne bilister skal leve med, at såkaldt »trafikautonome« fuldstændig blæser på parkerings- og andre færdselsregler. De får et hav af bøder, som de aldrig betaler, fordi staten ikke kan inddrive gæld, og de gør trafiklivet ikke alene ubehageligt, men med deres foragt for regler direkte farligt for os andre bilister.

De skal have sanktioner, der virkelig gør ondt, for at de måske, kun måske, ændrer adfærd. Muligheden for beslaglæggelse af bilen er spot-on og bydende nødvendig for trafiksikkerheden.

Jeg håber, at FDMs direktør herefter vil tage en en-til-en snak med Dennis Lange og gøre det krystalklart for ham, at FDMs politik og mission er at forsvare og repræsentere lovlydige bilisters interesser, ikke at agere tudekiks for bevidst seriekriminelle bilister og deres hensynsløse trafikadfærd. Kom ind i kampen, FDM, men på den rigtige side! Finn Larsen, Herlev

Rig eller fattig?

Jeg er en skolelærer bosat i Rudersdal. Vi er ikke rige, vi har mindre til os selv end en kollega fra Kalundborg. Her er en udregning baseret på tal fra DanBolig Holte og Kalundborg på en familievilla på 150 kvm.

I Rudersdal tjener skolelæreren 32.000 kr. om måneden og betaler 10.000 i skat. Det efterlader et rådighedsbeløb på 22.000, hvoraf de 18.000 anvendes på bolig. Så er der 4.000 tilbage til mad, ferier m.v. Her er man ifølge regeringen »rig« og skal betale mere i skat.

I Kalundborg tjener skolelæreren stadig 32.000 kr. og betaler 10.000 i skat. Rådighedsbeløbet er derfor også i Kalundborg 22.000 kr., men boligen koster 6.000, og dermed er der 16.000 tilbage. Kommuneskatten er dog 600 kr. højere i Kalundborg, dermed lander beløbet til mad, ferier osv. på 15.400 kr. Her er man »fattig« og skal have tilskud.

I Rudersdal betaler man 1,5 milliarder til udligning eller 2.230 kr. hver måned x 12 = 26.780 årligt pr. indbygger fra 0 år og resten af livet. Velfærd er andet og mere end plejehjem, skoler, daginstutioner og idrætsanlæg. Forklar hvorfor vi skal beskattes yderligere, så vi ikke har råd til noget som helst. Det er helt ude af proportioner – er vi regeringens skaffedyr? Og er kriterierne ved at blive ændret til gunst for de socialdemokratiske kommuner? Haagen Riis, Holte

Æbler og pærer i Erichsens P-penge

Det var med en vis forundring, jeg kunne læse Frank Erichsens debatindlæg om prisen på parkering i København. Frank Erichsen har tydeligvis misforstået noget.

Ganske rigtigt betaler Frank Erichsen væsentligt mere end andre københavnere for at have en bil stående ude på Marmormolen, men det er altså ikke kommunen, som hverken opkræver eller inddriver P-penge der. Det er derimod By og Havn, så det synes en smule urimeligt at klandre overborgmesteren for det. Prisen på parkering har tilmed hele tiden været en forudsætning for det område af Østerbro, hvor han af egen fri vilje har valgt at bosætte sig.

At overborgmesteren har ret i sit ønske om at beholde flere af de P-penge, som kommunen faktisk håndterer, skyldes den basale grund, at det er bedre for kommunens økonomi. Ikke fordi pengene ryger i kommunekassen til andre formål, for de bruges – og kun må bruges – på investeringer, der foretages for at forbedre den trafikale infrastruktur for biler, blandt andet parkering, så pengene går mere eller mindre tilbage til »brugerne«.

De kan dermed bidrage til at accelerere den grønne omstilling af trafikken, som vi arbejder for i Københavns Kommune. Vi har gjort det gratis at parkere elbiler og opstiller i år over 400 nye ladestandere, så vi gør det endnu mere attraktivt at køre grønt. Det er til gavn for alle københavnere – ikke kun bilisterne. Marcus Vesterager (S), medl. af Københavns Borgerrepræsentation