Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Elpriser fører ikke til klimavenligt forbrug

»Vi har netop set i Berlingske, at ladeoperatører på elbilmarkedet lægger op til øget anvendelse af intelligent opladning, hvor bilen oplades, mens man sover. Problemet er bare, at man kun kan spare et ubetydeligt beløb ved at oplade bilen om natten eller på andre tidspunkter, hvor elnettet ikke er topbelastet,« skriver Nicolai Broby Eckert. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

CO2-udledningen i Danmark skal være reduceret med 70 procent i 2030. Hvis vi skal have skyggen af en chance for at nå dette mål, skal forbrugerne drive udviklingen. Uden forbrugernes aktive medspil vil missionen blive en fiasko.

Derfor er det problematisk, at man politisk har en tendens til at belaste forbrugerne med skatter og afgifter i stedet for at give dem incitamenter til at ændre adfærd.

Et typisk eksempel er betalingen for vores elforsyning. Her kunne man have reduceret trækket på elnettet i døgnets spidsbelastningsperioder om morgenen og kl. 17-20, hvis man havde givet forbrugerne et reelt incitament til at ændre adfærd ved at indføre såkaldt dynamisk prissætning. De teknologiske forudsætninger har vi allerede: Man kan for eksempel oplade sin elbil om natten, og man kan programmere vaskemaskinen til at gå i gang, efter at man er gået i seng.

Vi har netop set i Berlingske, at ladeoperatører på elbilmarkedet lægger op til øget anvendelse af intelligent opladning, hvor bilen oplades, mens man sover. Problemet er bare, at man kun kan spare et ubetydeligt beløb ved at oplade bilen om natten eller på andre tidspunkter, hvor elnettet ikke er topbelastet. Det samme er tilfældet med tøjvask og andre ting, som kan foretages uden for elnettets spidsbelastningstidspunkter. Det er kun cirka 20 procent af den samlede elpris, man kan påvirke som forbruger. Dertil kommer, at det er meget svært at gennemskue, hvor meget man kan spare.

Ifølge de adfærdsstudier, vi har udført hos Simon-Kucher & Partners, vil resultatet typisk være, at man ikke ændrer adfærd i en klimavenlig retning. Elbilen bliver sat til opladning, når man kommer hjem fra arbejde – altså et af de tidspunkter på døgnet, hvor presset på elnettet er allerstørst, hvilket i øvrigt kan medføre betydelige samfundsmæssige omkostninger til forstærkning af elnettet i takt med, at antallet af elbiler stiger. Og lige som elbilopladeren bliver vaskemaskinen sat i gang, når man kommer ind ad døren med børn med mudder på tøjet.

Hvis vi skal ændre adfærd, skal der være en reel økonomisk gulerod. Derfor vil jeg anbefale, at forbrugerne får nogle incitamenter, de kan mærke. Giv for eksempel en væsentlig besparelse, hvis man omlægger sit elforbrug på en måde, der fører til mindre CO2-udledning. Og giv ejere af elbiler rabat på strømmen i stedet for at give den økonomiske fordel til ladeoperatørerne.

Nicolai Broby Eckert, partner, Simon-Kucher & Partners