Det skulle have været den perfekte sommer efter nogle udfordrende år. Alle trængte til ferie. Små og store. Vi skulle udforske verden, der endelig var åbnet, glæde os til ferie, eventyr og tid sammen.
Så vælger SAS’ piloter at strejke. Og det, i ikke mindre end de måske største rejseuger i historien, for at gøre mest mulig skade på deres arbejdsgiver og dermed tage kunderne og rejsebureauerne som gidsler. Alle os, der betaler piloternes løn.
Vores kunder vil alle rejse, selvom de kan få deres penge retur. Men oddsene er ikke gode, for SAS hjælper os ikke. Først 24 timer inden afrejsen kan vi booke hos et andet selskab i Star Alliance, men det kræver SAS’ godkendelse.
I weekenden er SAS’ hotline lukket! De er simpelthen gået på weekend, og her er beskeden: Vent én time på SAS’ normale linje, som alle ved man venter i over fem timer på. Brug det som dokumentation. Udsted billetterne, så kunderne kan komme hjem eller afsted, og håb så på, at SAS vil betale. Hvad fanden er det? (Undskyld mit sprog, men jeg bander lidt meget i disse dage). Det er jo ligefrem komisk.
Mine kolleger sidder aftener, weekender og i deres ferie for at redde vores kunders ferier. Vi taber enorme beløb for at opføre os ordentligt.
Jeg har sat mig ind i jeres konflikt, men I har ikke min forståelse. I opfører jer som små forkælede børn, og bare den måde, I som virksomhed vælger at håndtere en krisesituation, er så umulig og uprofessionel, at I dumper, og det fjerner min mindste sympati.
SAS, du har været vores foretrukne flyselskab i alle år, men her skilles vores veje. Og jer piloter og jeres fagforening: Jeres annoncekampagner påberåber vores sympati, men I tager os alle som gidsler. Det er usmageligt. Det er usolidarisk. I er lige gode om det. Camilla Levin, ejer af rejsebureauet 80days, Hellerup



