Drengen med autisme

I en artikel 24/1 kunne Berlingske Tidende berette om en lille dreng med autisme, som trods sit handicap skal tvinges ind i en almindelig skoleklasse. De tidligere specialtilbud til denne gruppe af børn er nu afløst af såkaldt inklusion. Som det kunne forventes, fungerer dette ikke. Og virkningen er, at der nu bliver igangsat et overgreb mod familien i form af en såkaldt »forældreevneundersøgelse«.

Det må være djævelens ironi, at denne sag netop stammer fra Himmelev ved Roskilde. Det var nemlig her, Sofie Madsen for mange år siden som den første i landet var i stand til at gøre noget for børn med autisme.

Hun, der var uden formel uddannelse, havde evnen til at vinde børnenes tillid og fortrolighed og få dem til at fungere i sociale sammenhænge, hvad der netop er vanskeligheden for mennesker med autisme. Hendes banebrydende indsats blev anerkendt fra alle sider, og Sofieskolen, der modtager børn med autisme, blev opkaldt efter hende.

»Inklusion« er et mantra, der øjensynlig kan bruges til næsten hvad som helst.

Hvis socialministeren ikke formår at rette op på dette vrangbillede af social indsats, bør det nok overvejes at igangsætte en »ministerevneundersøgelse«.