Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Djøf foreslår mindre bureaukrati – ikke mere

Jeg kan forstå, at det lyder bøvlet, at vi gerne vil inddrage medarbejdere, eksperter og borgere i, hvordan vi finder bæredygtige løsninger, der reducerer bureaukratiet. Men vi tror ikke på, at man alene fra Christiansborg kan løse den opgave, skriver Henning Thiesen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Casper Christoffersen

Berlingskes leder 22. januar roser ambitionen i Djøfs udspil til en nærhedsreform. Her foreslår Djøf, at medarbejdere i det offentlige skal bruge mere tid på de vigtige opgaver med borgerne og mindre tid på kontrol og dokumentation. Og at medarbejdernes faglighed – ikke kontrolskemaer – skal bestemme mere i arbejdsdagen. Lederskribenten frygter dog samtidig, at udspillet vil skabe mere bureaukrati, end det fjerner, og foreslår i stedet, at flere opgaver i den offentlige sektor konkurrenceudsættes.

Vi har ikke forholdt os til, om en af vejene til afbureaukratisering er at lade private aktører deltage i løsningen af offentlige velfærdsopgaver. Og det er ikke pointen med udspillet. Faktisk gør vi meget ud af at sige, at vi ikke har færdige løsninger klar. Dem skal vi finde på tværs af fagligheder og sektorer. Det kræver inddragelse og tålmodighed at foretage forandringer, der kan mærkes i medarbejdernes og borgernes hverdag.

Virkeligheden i dag er, at rigtig mange medarbejdere oplever, at deres faglige vurdering af, hvordan en opgave bedst bliver løst, bliver begrænset af rigide krav om dokumentation, registrering og kontrol, der stjæler en alt for stor del af arbejdstiden. Og at medarbejderne bruger for lidt tid med borgerne og for meget tid på skemaer.

Jeg er enig i, at vi gennem årene har set talrige planer om afbureaukratisering, der aldrig er blevet til noget. Tværtimod er bureaukratiet taget til. Netop derfor foreslår Djøf at vende bøtten på hovedet. Lad os starte med at forpligte os til at sikre, at medarbejdere skal have større faglig frihed og mere tid til den direkte borgerkontakt. Og lad os så sammen finde ud af, hvordan vi konkret gør.

Ironien i, at Djøf foreslår forpligtende mål, er ikke tabt på mig. Men når målet netop er, at medarbejdere, uanset hvad vi gør, skal have mere tid til det vigtige – nemlig borgerne – og at de skal opleve mere faglig frihed, ja, så synes jeg ikke, at man kan konkludere, at det vil føre til mere bureaukrati for selvsamme medarbejdere.

Jeg kan forstå, at det lyder bøvlet, at vi gerne vil inddrage medarbejdere, eksperter og borgere i, hvordan vi finder bæredygtige løsninger, der reducerer bureaukratiet, så man kan mærke det i hverdagen. Men vi tror ikke på, at man alene fra Christiansborg kan løse den opgave. Det har man netop forsøgt talrige gange – uden held.

Der er brug for, at politikerne tør løsne grebet om den offentlige sektor, og at vi som embedsmænd har tillid til velfærdseksperterne, medarbejderne ude i frontlinjen. Vi har alle et fælles ønske om at gøre den offentlige sektor endnu bedre. Det kræver handling. Samarbejde. Og mod til at gå nye veje.

Henning Thiesen, formand for Djøf