Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Det skal være trygt at handle sit hjem

»Det er afgørende, at der er tillid til vores system for tilstandsrapporter. At de giver den nødvendige tryghed, når man køber en bolig, dér for de flestes vedkommende, er det største køb, som de indgår i deres liv,« skriver Heidi Bank. Arkivfoto: Claus Bjørn Larsen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Overalt i Danmark handles der boliger som aldrig før. Mere end 60.000 huse, over 20.000 lejligheder og dertil godt 16.000 sommerhuse skiftede ejermand i 2020.

Og vi bruger tilstandsrapporter som aldrig før. Over 90.000 tilstandsrapporter blev udarbejdet i 2020.

Tilstandsrapporter, der hjælper os med at finde hoved og hale i standen af det hus, som vi har forelsket os i. Er det nu et godt hus rent byggeteknisk – taget falder ikke ned om ørerne på os? Og er det i god nok stand – der er ikke skimmelsvamp i væggene? For tilstandsrapporter giver os tryghed. Tryghed til at træffe beslutningen om køb. Tryghed for at det, som vi køber, ikke har fejl og mangler. Eller i hvert fald ikke fejl og mangler, som vi ikke er bekendte med. Og fejl og mangler, som vi dermed kan trække ud af prisen på boligen inden købet. Så vi undgår overraskelser, når nye rammer sættes omkring vores hjem.

Det er i hvert fald det, der er meningen med tilstandsrapporter.

Desværre er det ikke altid sådan. Nogle gange ender »boligdrømme i ruiner«, som der var eksempler på i Kontant på DR her forleden. Hvor kvaliteten af den udarbejdede tilstandsrapport slet ikke er god nok.

Tidligere har tilstandsrapporterne fået skyld for, at de var for ukonkrete. Fra 2020 fik vi en ny tilstandsrapport, der skulle gøre det lettere for køberne. Den, mener nogen, er blevet for konkret med for mange muligheder for at identificere fejl, der så ikke længere vil være dækket af en forsikring, ejerskifteforsikringen.

Men uanset hvad, så handler det om grundighed og ordentlighed, når der skal udarbejdes en tilstandsrapport af høj kvalitet, der identificerer de mulige fejl og mangler. Som ikke giver køberne en falsk tryghed. Der ikke giver uønskede overraskelser. Og i værste fald kan ende med at koste den enkelte familie hus og hjem.

I Danmark holder Sikringsstyrelsen øje med kvaliteten af tilstandsrapporterne. De laver forskellige typer af stikprøver, både såkaldte administrative kontroller og tekniske revisioner. Det er en vigtig opgave. Desværre finder de stadigvæk for mange fejl.

Vi er tilsyneladende ikke i mål.

Det er afgørende, at der er tillid til vores system for tilstandsrapporter. At de giver den nødvendige tryghed, når man køber en bolig, der for de flestes vedkommende, er det største køb, som de indgår i deres liv. Venstre har derfor indkaldt ministeren til en drøftelse, så vi kan få styrket kvaliteten i tilstandsrapporterne. Det er helt nødvendigt.

Heidi Bank, MF, boligordfører (V)