Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Det kan ikke passe, at det er vigtigere at læse og regne på en gymnasial uddannelse, hvor du laver fiktive opgaver, end på en uddannelse, hvor du rent faktisk skal udføre tingene i praksis

Det er i dag sådan, at du skal komme ud af folkeskolen med et snit på 4 for at komme i gymnasiet. Derimod skal du kun have 02 for at komme på en erhvervsuddannelse. En sidestilling af disse to muligheder burde være det mindste, man kunne bede om, hvis vi ønsker, at unge skal tage en erhvervsuddannelse., skriver Signe Fejerskov. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Ligestilling af uddannelser

Du skal være dygtigere for at komme i gymnasiet end for at komme på en erhvervsuddannelse. Hvis ikke dette er en skævvridning, hvad er det så?

Det er blevet noget nær tabubelagt at tage en erhvervsuddannelse, og mange har i en periode givet omtalen skylden. Omtale af uddannelserne betyder uden tvivl noget, men det faktum at der er lavere krav til en erhvervsuddannelse betyder også noget.

Det er i dag sådan, at du skal komme ud af folkeskolen med et snit på 4 for at komme i gymnasiet. Derimod skal du kun have 02 for at komme på en erhvervsuddannelse. En sidestilling af disse to muligheder burde være det mindste, man kunne bede om, hvis vi ønsker, at unge skal tage en erhvervsuddannelse. For der skal være krav. Der skal være krav, da det er essentielt, at folk kan læse, skrive og regne på ALLE uddannelser.

Det kan ikke passe, at det er vigtigere at læse og regne på en gymnasial uddannelse, hvor du laver fiktive opgaver, end på en uddannelse, hvor du rent faktisk skal udføre tingene i praksis. Hvis ikke du kan regne ud, hvor meget væggene i et hus kan bære, så kan det få fatale konsekvenser, når det skal udføres.

Erhvervsuddannelserne skal ikke blot være sidste mulighed og en social varmestue. Hvis man ønsker, at der skal differentieres på uddannelserne, hvorfor så ikke gøre det på fagene, frem for karaktererne? Betyder en karakter i fysik for eksempel mere end en karakter i dansk når det kommer til erhvervsuddannelserne?

Man driver på nuværende tidspunkt socialpolitik på erhvervsuddannelserne, og det skal være slut. Alle uddannelser skal vægtes lige og der skal drives uddannelsespolitik. Der skal investeres i alle uddannelser, så vi også i fremtiden har nogle, der kan reparere vores vandrør og skabe nye Michelin-stjerner i vores restauranter.

Signe Fejerskov, medlem DSU Odense

Klima og rejsecirkus

EU's udmelding om, at de vil gøre noget ved klimaet, er lidt hykleri, så længe de pendler mellem Bruxelles og Strasbourg. Hvis de mener noget, bør det stoppes.

Ligeledes den konference der finder sted i København for tiden. Det kan i dag gøres ved videokonferencer. Man behøver absolut ikke være fysisk til stede.

Mange har formentlig taget en flyver, som de samme mennesker opfordrer os andre til ikke at gøre.

Moral er godt, men dobbeltmoral er bedre.

M. Nielsen, Kgs. Lyngby

Hvad med folkeretten?

Det var så dagen, hvor et NATO-land indledte en aggressionskrig for at tilegne sig et landområde, de aldrig har haft retten til tidligere i historien.

Bortset fra dette sørgelige lavpunkt for den vestlige verden, må alle Israels kritikere nu vende den dobbelte vrede mod Tyrkiet, som nu anvender samme retorik: for at sikre min grænse mod andres militser, må jeg tage dit land. At verdenssamfundet tillader dette eklatante brud på folkeretten, viser med al tydelighed, at folkene ikke har nogen ret - og nok aldrig har haft det.

Hans Jørgen Pedersen, København

Overvågning

Regeringens »Sikkerhedspakke« betyder mere overvågning, nummerpladescanning og kontrol af borgernes bevægelse i al almindelighed. Angiveligt for at bekæmpe kriminalitet og sikre, at banderne ikke overtager hele bydele.

Må man naivt spørge: Var det ikke lettere at begynde at sende kriminelle udlændinge ud af landet? Sætte flere politifolk på gaden på Nørrebro? Give anklagemyndighed/domstole penge til at gennemføre sager hurtigt, grundigt og konsekvent? Sikre, at bandemedlemmer får en straf?

Så behøver man måske ikke gøre indhug i vores allesammens personlige frihed. Frihed også fra overvågning. En frihed, vi skal huske, at man i andre lande sukker efter og må kæmpe for.

Søren Revsbæk, Næstved