Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Der mangler ikke konkurrence blandt daginstitutionerne i dag

Foto: Morten Germund

Det er med en vis forbløffelse, at man læser Bent Winthers indlæg 28. august angående mulighederne i en forstærket konkurrencesituation i danske dagtilbud.

Bevares, man kunne da være enig i, at flere penge ikke altid er svaret på et hvilket som helst problem. Men at tro at svaret derimod ligger gemt i at konkurrere, vidner om et forholdsvis snævert syn på den pædagogiske praksis. At tro at man kan overføre de samme virkemidler fra handel og industri over på dette område, svarer til at spille fodbold med vandballoner. Det bliver en ret kort affære.

Når det er sagt, kunne Bent Winther have kigget lidt bedre efter, inden han skrev sit indlæg. Der konkurreres nemlig benhårdt i den pædagogiske branche i dag. Det er måske ikke på de ydrestyrede parametre, som Winther lader til at ønske sig, men derimod på de indre linjer. Der skrives og læses og knokles for at holde trit med de krav, som en given forvaltning stiller, for at kunne tækkes det politiske niveaus ønske om at kunne fortælle en historie om, at de er blandt de bedste i netop deres kommune. Til at implementere, til at realisere, til at udvikle etc.

I dagens Danmark får du ikke en stilling som pædagog, hvis du ikke også har et generaliepapir med efteruddannelser i diverse metoder og koncepter, som netop den kommune sætter højest på deres egen pædagogiske himmel.

De lokale ledere er nogle steder så optaget af at se godt ud over for deres forvaltning, at de bruger uanede mængder af tid på et kontor for at udfærdige det rigtige skema, det rigtige regnskab og den rigtige pædagogik. På papiret. For dagens forældre har taget konkurrencen til sig, de shopper gerne mellem de tilbud, de har i kommunen. Og der skal ikke nødvendigvis mangen en våd numse til, før de ligger i forvaltningens indbakke med et ønske om en samtale.

Således, Bent Winther, er der masser af konkurrence i dag. Så meget, at man visse steder hellere ansætter akademikere for bedre at kunne stråle udadtil med en flot virksomhedsplan skrevet i det rigtige sprog. Pædagoger er oftest ret vilde med børn, det er et af de bærende elementer, når de vælger faget. Men at skulle konkurrere på smil og god stemning, når forældrene kommer forbi, er ganske enkelt for tyndt. Og usagligt. Nærvær, empatisk tilstedeværelse og omsorgsfulde handlinger, er noget af det, børn har brug for i opvæksten. De kræver fred og ro. Vis mig den konkurrencesituation, som giver netop det. Peter Winding, fællestillidsrepræsentant i Lyngby-Taarbæk Kommune, BUPL