Dette er et debatindlæg. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

De røde partier har ret: Metroen er til fordel for bilisterne

Metroselskabet åbner byens nye metrolinje
Folk strømmede ned i metroen for at få deres første tur, da den nye metro i København, Cityringen, søndag blev indviet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Philip Davali

Anders Krab-Johansen mener i Berlingske Opinion 28. september, at »Noget er helt galt – røde københavnere stemmer imod metro«.

Jeg stemmer hverken på Alternativet eller Enhedslisten, men jeg er helt enig med de to partier af følgende grunde: I forbindelse med åbningen af »Ringen« bliver mange buslinjer amputeret eller nedlagt. Det bliver yderst generende for de passagerer, der før kunne tage en bus diagonalt gennem byen. Nu skal de ud af bussen, hvor den krydser »ringen«, gennes dybt ned i jorden, køre rundt om byen - til forhøjet pris - og op igen for at fortsætte på den anden siden.

De, der får mest glæde af denne »trafikalske« revolution, er bilisterne, der nu får mere plads til rådighed, når mange af busserne forsvinder – og det var vist ikke lige det, der var meningen.

Turisterne får ikke set noget af byen, når de kører under jorden, det ved enhver, der har besøgt London. Helt ærligt: Hvem vil dog for sin fornøjelse køre rundt nede under byen, selv om det kan gøres på 24 minutter?

I mange byer verden over har man valgt en mere effektiv og langt billigere løsning. I Dresden, f.eks., er der et tæt net af lydsvage og lynhurtige sporvogne, der kører uden de bump og stød, som gør en bustur her i byen til en halvfarlig oplevelse. De fleste steder er stoppestederne udformet således, at kørestole, barnevogne og rollatorer kan køre lige ind uden hjælp. Disse moderne sporvogne har en langt større kapacitet end noget andet transportmiddel, bortset fra apostlenes heste.

For at skaffe penge til politikernes prestigeprojekt, metrobyggeriet, har man valgt at sælge ud af det, der ellers var et af Københavns klenodier, den åbenhed, der gjorde byen til noget enestående. I stedet har man vandaliseret byens frie områder med trøstesløse betonbyggerier, der i en uoverskuelig fremtid spærrer byen inde bag en massiv mur. I stedet kunne disse arealer have været udlagt som grønne parker til glæde for indbyggerne og turisterne. Hans P. Knudsen, København K